Skagensbanen, SB C 32

SB C 32

Den 24. juli 1890 indviedes Danmarks første smalsporede jernbane fra Frederikshavn til Skagen. Banen blev hurtigt en stor succes og i 1918 godkendte regeringen, at banen blev ombygget til normalspor.

Til den nye normalsporede Skagensbane leverede Scandia i 1924 i alt ni personvogne. Materiellet var typisk for datidens privatbaner og bestod dels af kombinerede 2.- 3.-klasses-vogne og to sidegangsvogne C 31 og C 32.  C 31 og C 32 forblev stort set uændrede i hele deres levetid på banen, men det var kun C 32 der overlevede.

Skagensbanen anskaffede sidst i 20’erne og op gennem 30’erne flere personvogne med bedre komfort end den, træsæderne kunne byde på. Efter 2. verdenskrig blev C 32 kun anvendt ved mangel på andet materiel. Langt den største del af banens tog blev fremført af motorvogne og diesellokomotiver. C 32 havde dampvarme og kunne i den kolde tid kun anvendes sammen med damplokomotiverne.

Nordsjællands Jernbaneklub fik i 1991 mulighed for at købe SB C 32 samt to andre vogne. C 32 var ved købet i fin stand.

Restaurering af vognen begyndte i 1992, og den blev sat i drift i efteråret 1993.

SB C 32 teknisk

SB C 32 er en tidstypisk personvogn på træ-skelet med teaktræs beklædning. Vognen er udstyret med 24 Volt dynamo for belysning og automatisk trykluftbremse. Der er desuden indrettet toilet og vognen kan opvarmes med dampvarme.

Vognens totalvægt er 17 tons, og den er 13,0 meter lang.
SB C 32 er i drift og er placeret i Græsted.

Siddepladser

SB C32 Siddepladser