Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane, OKMJ C9

OKMJ C 9

Jernbanen fra Odense til Dalby åbnedes i år 1900, og i 1914 blev den forlænget til Martofte. C 9 er blandt de få vogne til danske privatbaner, der er bygget i Sverige. Den blev leveret sammen med en række vogne til en anden privatbane, Odense – Middelfart – Bogense Banen, der åbnedes i 1911.

Passagererne har altid været meget glade for denne fine og meget typisk svenske vogn. Indvendigt er væggene lakerede rilleskårne fyrretræsbrædder, anbragt i 45 graders vinkel. Træsæderne er lavet i brede brædder i en mere stiv facon end normalt for 3.- klasses-vogne.

Desuden er der god plads, idet der kun skal sidde to personer på hvert sæde mod normalt tre. Udvendigt har vognen sin originale teaktræsbeklædning i behold.

Adgangen til det meget spartanske toilet foregår fra en dør på den ene endeperron.

Vognen har elektrisk belysning, og opvarmningen foregår ved et udvendig anbragt centralfyr, hvori der kun kan fyres under ophold på stationerne.

C 9 gjorde de sidste mange år primært tjeneste som togførervogn i banens mange roetog om efteråret. I 1968 købte Nordsjællands Veterantog C 9 for 900,- kr.

OKMJ C 9 teknisk

Vognen er en typisk Svensk trævogn med fine teaktræsbeklædninger, både udvendig og indvendig. Vognen er udstyret med centralvarme-anlæg samt dynamo, akkumulatorkasse og automatisk trykluftbremse.

Vognens totalvægt er 17 tons, og den er 13,0 meter lang.
OKMJ C 9 er udlånt til anden jernbaneklub.

Siddepladser

OKMJ C9 Siddepladser