København – Slangerup Banen, KSB C 40

KSB C 40

Scandia leverede et antal to-akslede personvogne til Slangerupbanens åbning i april 1906. Vognene var alle forsynet med olielamper og var malet i en frisk grøn farve.

Frem til DSB’s overtagelse af Slangerupbanen i 1948 kørte C 40 et utal gange fra København til Slangerup, men med DSB’s overtagelse samt nedlæggelsen af det yderste stykke fra Farum til Slangerup i 1954, blev de bedste af KSB-vognene tømt for inventar og indrettet som rullende værkstedsvogne.

C 40 overlevede herved som værkstedsvogn frem til Nordsjællands Veterantogs overtagelse i 1967.

Grundet ønsket om en Hornbækbanevogn valgte klubben at rekonstruere en vogn fra denne bane, HHGB C 8 og kørte herefter i 27 års drift.

Herefter blev det besluttet at føre vognen tilbage til sit oprindelige udseende som KSB C 40. Der blev opsat skillevæg samt indrettet toilet i vognen. Vognen blev i 2003 atter sat i drift, men nu som KSB C 40.

KSB C 40 teknisk

KSB C 40 er en metal beklædt personvogn. Vognen er udstyret med petroleumsbelysning og automatisk trykluftbremse. Vognen kan opvarmes med dampvarme og vognen har desuden toilet.

Vognens totalvægt er 11,5 tons, og den er 11,9 meter lang.
KSB C 40 er i drift og er placeret i Græsted.

Siddepladser

KSB C40 Siddepladser