København – Slangerup Banen, KSB B 6

KSB B 6

Til Slangerupbanens åbning i 1906 blev der anskaffet et stort antal personvogne, og blandt dem var 8 stk 3. klasses personvogne, som blev benævnt KSB B 1 – 8.

Toilet i vognene mente man ikke, at passagererne havde brug for. Det kom først i de vogne, der blev leveret i de efterfølgende år. Omkring århundredeskiftet var det meget almindeligt at indrette ventesale og kupéer kun for damer, således at de kunne sidde i fred for mandspersoner. B 6 er indrettet med en sådan “dame-kupé”.

Fra starten var vognene forsynet med petroleumslamper, hvis noget søvnige blus gav anledning til utallige klager og bl.a. medførte en demonstration fra en gruppe af de faste rejsende. De mødte op på Nørrebro Station med tændte julelys, som de anbragte i kupéerne. I 1917 fik man endelig indført gasbelysning i vognen.

Slangerupbanen blev overtaget af DSB i 1948, og da var alt det oprindelige materiel stadig i behold. B 6 kort blev efter ombygget til rullende værksteder, hvilket medførte, at alt inventar og alle skillerum blev fjernet og vinduer og døre delvis blændet af. Vognen blev brugt til dette formål til 1978, hvor den blev overladt til Nordsjællands Jernbaneklub.

Herefter blev vognen restaureret tilbage til oprindelige udseende og fremtræder i dag nøjagtig, som da den forlod fabrikken i 1905.

KSB B 6 teknisk

KSB B 6 er en typisk privatbanevogn med metal beklædning. Vognen er udstyret med petroleumsbelysning og automatisk trykluftbremse. Vognen kan opvarmes med dampvarme.

Vognens totalvægt er 13 tons, og den er 10,7 meter lang.
KSB B 6 er i drift og er placeret i Græsted.

Siddepladser

KSB B6 Siddepladser