Kagerup – Helsinge Banen, KHB M 4
KHB M 4
Kagerup – Helsinge Banen var en sidebane til den oprindelige Gribskovbane (Hillerød – Græsted åbnet i 1880). Det var et selvstændigt driftsselskab med eget rullende materiel. Fra åbningen i 1897 af den kun 6 km lange strækning var der driftsfællesskab med Gribskovbanen.
Der blev kun anskaffet meget lidt rullende materiel til banen, og den sidste personvogn, som banen fik, var M 4. Den blev leveret samtidig med to lignende vogne til Gribskovbanen. M 4 er det eneste bevarede køretøj fra den lille bane.
De tre vogne var i drift i 45 år. I den periode blev der ændret meget på dem. Største ombygning var i 1934, da Vognfabrikken Scandia ombyggede dem til bivogne for de dengang helt nye Triangelmotorvogne. Den udvendige beklædning af jern blev erstattet af teaktræ, og indvendig blev vognen helt ryddet og genopbygget med nye skillerum og moderne lædersofaer.
I 1961 blev alle vognene udrangeret. Nordsjællands Veterantog har tilbageført vognen helt i den skikkelse, den havde som ny i 1916.
KHB M 4 teknisk
KHB M 4 er en metal beklædt personvogn. Vognen er udstyret med 24 Volt dynamo for belysning og automatisk trykluftbremse. Vognen kan opvarmes med dampvarme.
Vognens totalvægt er 13 tons, og den er 10,0 meter lang.
KHB M 4 er i drift og er placeret i Græsted.