Danske Statsbaner, DSB Cc 10781

DSB Cc 10781

I 1917 blev vognen bygget hos Scandia i Randers til brug på sidebanerne. Vognen kom i sin aktive tjeneste ved DSB godt rundt i landet, men klager over vogntypens løbeegenskaber, øgenavnet ”rystevogne” siger vel det hele, betød at man på enkelte af vognene udstyrede dem med et meget særegent fjederarrangement.

Det hjalp nu ikke meget og vognene blev aldrig populære. I 1966 var det slut og vognen udrangeredes. Den blev istandsat på centralværkstedet i Aarhus til et kommende jernbanemuseum og blev siden opbevaret indendørs.

I 1942 blev alle DSBs vogne omlitreret og det betød at vogntypen nu hed CU og vognen fik nummeret 4057.

Da jernbanernes 150 års jubilæum i 1997 nærmede sig, blev vognen underkastet et eftersyn der viste at vognen faktisk var i så god stand, at den med ganske små reparationer kunne indgå i driften hos Jernbanemuseet. I 2021 kom vognen til Græsted, hvor tagbeklædningen blev udskiftet samt en hel del andre reparationer blev udført.

DSB Cc 10781 teknisk

DSB Cf 10.135 er en tidstypisk personvogn på træ-skelet med teaktræs beklædning. Vognen er udstyret med 24 Volt dynamo for belysning og automatisk trykluftbremse. Der er desuden indrettet toilet og vognen kan opvarmes med dampvarme.

Vognens totalvægt er 20 tons, og den er 13,5 meter lang.

Byggeår: 1917
Leverandør: Scandia
Antal siddepladser: 48 (3. klasse)
Vognvægt: 18,4 t
Længde over puffer: 14.400 mm
Akselafstand: 9.000 mm
Max. hastighed: 70 km/t

DSB Cc 10781 er under reparation og er placeret i Græsted.

Siddepladser

Interiør – kommer snarest