Odsherreds Jernbane, OHJ E 243
OHJ E 243
Til Odsherredsbanens åbning i 1899 anskaffedes bl. a. to rejsegods- og kedelvogne, som fik litreringen OHJ E 242 og OHJ E 243. Begge vogne blev leveret med åbne endeperroner.
Endnu så sent som i 1931 stod vognene opført hos DSB som rejsegods- og kedelvogne, og begge havde endnu den oprindelige petroleumsbelysning. Ved en senere ombygning blev kedlen fjernet, vognene fik elektrisk belysning, og endeperronerne blev lukket.
Vognen har desuden et stort pakrum med skydedøre i begge sider, begge forsynet med vinduer.
I den ene ende af pakrummet, adskilt med en skillevæg, har klubben indrettet værksted. Her findes værktøj, 220 volt dieseldrevet elværk, smøreolie; alt hvad man kan få brug for på en større udflugt, hvor man er væk hjemmefra i længere tid.
I modsatte ende af vognen er der en lille togførerkupé. I begge sider af denne er der kigkasser, så togføreren uden at skulle rejse sig kan se ned langs begge sider af toget.
I togførerkupéen findes vognens skruebremse, og her er der også en lille kakkelovn til opvarmning og kogning af kaffe, tilberedning af varm mad og meget andet. Ved siden af togførerkupéen er der et lille forrum med reol, knager og emaljehåndvask.
I begge ender har vognen døre med vinduer samt overgangsbro. Det var solidt håndværk, Vulcan lavede i sin tid. OHJ E 243 var i drift helt frem til 1975 med sidste revision i 1971.
Nordsjællands Veterantog købte i 1976 OHJ E 243 af Odsherredsbanen for 1000,- kr + moms.
OHJ E 243 teknisk
E 243 er en tidstypisk godsvogn med 15 m² gulvflade og 10 tons lasteevne. Beklædningen er træ.
Vognen har trykluftbremse.
Vognens totalvægt er 14 tons, og den er 9,7 meter lang.
OHJ E 243 er i drift og er placeret i Græsted.