Danske Statsbaner, DSB Ze 502180 DDPA

Historie

DSB Ze 502180 Historie

Denne vogn er en beholdervogn beregnet til transport af benzin og lignende produkter for Det Danske Petroleums Aktieselskab, normalt forkortet DDPA. Selskabet ændrede senere navn til Dansk Esso. Vognen blev bygget i 1920 i Tyskland, som en slags krigsskadeerstatning, efter den 1. verdenskrig.

Nordsjællands Jernbaneklub fik i 1969 vognen foræret af ESSO. Ved leveringen var den malet i moderne farver med ESSO’s mærker, bremsehuset manglede og vognen var uden trykluftbremse, hvorfor den aldrig måtte gå som bagerste vogn i toget.

I de første år klubben kørte veterantog på Hornbækbanen stod vognen fast som vandforsyning i Gilleleje. Da det senere lykkedes at få opstillet en brandhane (hydrant) i Gilleleje, mistede vognen sin berettigelse.
Klubben besluttede i 1981 at lade vognen restaurere, og med tilskud fra ESSO blev den ført tilbage til sit oprindelige udseende fra 1920.

Desværre er alle de gamle vandkraner rundt omkring på stationerne i dag helt forsvundet, hvorfor det ofte kan være et problem at skaffe store mængder vand på kort tid. Da et damplokomotiv bruger meget vand, har klubben på mange af sine større udflugter behov for at medbringe ekstra vand i beholdervognen. Det er derfor stadigvæk muligt at opleve en tidstypisk godsvogn fra tyverne i drift i dag.

DSB Ze 502180 teknisk

Ze 502180 er en tidstypisk stål-tankvogn med 15 m3 volumen.

Vognen har trykluftbremse.

Vognens totalvægt er 11 tons, og den er 8,8 meter lang.
Ze 502180 er i drift og er placeret i Græsted.