Danske Statsbaner, DSB Za 99521 Carlsberg

DSB Za 99521 Carlsberg

Denne godsvogn blev bygget til de svenske statsbaner i 1885. Vognen kom til Danmark i 1896, hvor den blev malet hvid, fik ejermærker og tekst på siderne, og kørte nu med produkter fra Ny Carlsberg Bryggerierne. Vognen var da litreret Za 9821. I 1906 blev den omlitereret til Za 99521.

For at øllet under transporten kunne holde sig koldt, var vognen forsynet med iskasser, der blev fyldt gennem nogle lemme i taget. I den ene ende af vognen er der stiger i gavlen, så man let kunne bringe isen op til lemmene.

Efterhånden blev der behov for stadig kraftigere vogne i de større tog, og Za 99521 blev i 1946 solgt af Carlsberg til Thisted – Fjerritslev Jernbane, hvor den blev omlitreret til TFJ I 100. På TFJ kørte vognen til banens lukning i 1969.

Vognen  kørte de sidste år i drift for det lokale Tuborg-depot, og det lykkedes Nordsjællands veterantog at få Tuborg depotet i Helsingør til at finansiere både indkøb, transport og maling af vognen.

I 2009 modtog Nordsjællands Veterantog støtte fra Carlsbergs Mindelegat til istandsættelsen af Za 99521 efter mange års tjeneste i klubbens regi.

Vognen var en årrække udstillet på DSB’s jernbanemuseum i Odense.

DSB Za 99521 teknisk

Za 99521 er en tidstypisk godsvogn med 11.2 m² gulvflade og 5 tons lasteevne. Beklædningen er hvidmalet træ.

Vognen har mekanisk stangbremse.

Vognens totalvægt er 7,3 tons, og den er 11,2 meter lang.
DSB Za 99521 er hensat og er placeret i Gedser Remise.