Danske Statsbaner, DSB Litra Hs 368, ‘Gungner’
Gugner
DSB Hs 368 blev leveret til Det Sjællandske Jernbaneselskab i 1883. Hs 368 var den femte maskine ud af en række maskiner, der alle blev navngivet efter nordiske mytologi.
Oprindelig blev Hs 368 litereret som H Nr. 68, og fik navnet ‘Gungner’. De øvrige maskiner i serien fik følgende navne: Nr. 64 hhv. 65, 66, 67, 68, 69, 70: Hugin, Mumin, Heidrun, Draupner, Gungner, Alsved, Arvak.
Da det Sjællandske Jernbaneselskab blev sluttet sammen med øvrige baner i De Danske Statsbaner, DSB, omlitreres H maskinerne til Hs og fik desuden et 3-tal foran. Maskinen hed nu: DSB Hs 368. Hs maskinerne blev anvendt med succes som små rangermaskiner, og typen blev videreudviklet efter sammenslutningen med DSB.
DSB Hs 368, Gungner er idag opbevaret i Gedser Remise som udstillingsgenstand. Der er ingen planer om at restaurerer maskinen for nuværende.
Teknik
DSB Hs 368 er et traditionelt 2-cylindret damplomotiv, men var efter datidens standard ret utraditionelt. Udvendig styring og fladglidere var ikke normalt, og derfor var maskinens ret usædvanlig. Maskinen er iøvrigt en våddampmaskine, hvilket vil sige at den ikke er udbygget med overhedere.
Belysningen er petroleum.
Lokomotivets tjenestevægt er 21,1 tons, maskinvægten er 16,3 tons. Længden er 7,5 meter.
DSB Hs 368 er hensat og er placeret i Gedser.