Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

HHB 4 Dagbog - 27. april 2013

Niels Munch (6)_tn.jpg

HHB 4 nyhedsbrev 27/4-2013


Først ønsket om en rigtig god Bededagsferie. En del af os kører jo tog her i ferien, og vi håber at  det går godt og der kommer nogle penge i den altid slukne kasse.
Arbejdet på Nr 4 har jo ligget ret stille på det sidste fordi alle ressourcer har været allokeret
K 582, men nu skulle vi gerne i gang igen med fornyede kræfter.


Helt overordnet er det planen at tage kedlen af lokomotivet så snart K 582 er kørt til Græsted, og det sker formentlig i forbindelse med kr Himmelfartsferien. Desuden skal førerhuset være så langt fremme at vi kan tage det af uden at ødelægge noget. Når kedlen er taget af sættes førerhuset på plads igen så arbejdet med nitningen kan gå i gang.


Der er imidlertid nogle opgaver i projektet som det er vigtigt at sætte fokus på nu og det er:


1. Hjul og undervogn (Maskinesjakket)
Der skal laves nogle justeringer at slidplader og kiler, og aksletætninger og aftapning skal færdiggøres. det betyder at lokomotivet vil blive løftet igen
Derefter går man i gang med at se på koppeltappene. Det er desværre lidt af en udfordring at få dem runde igen. Vi har kontakt til firma Metalock, men desværre går det noget trægt med at få bekræftet om de kan løse opgavet for os


2. Armatur og rør. (Rørsjakket)
Vi skulle nu kunne gå igang med at trække rør da vi har både materialer og værktøj. Der har været lidt diskussioner omkring de nye haner i førerhuset og vi har besluttet os for at udveksle dem med nogle andre i 1/2 " dimension. De er bestilt i England til levering snarest
Oprindelig var rørene til smøring og dampklokke lagt under kedelbeklædningen og jeg vil foreslå at man gør det samme med flest muligt af de små rør således at de er beskyttet godt og ikke er synlige. Skulle det af en eller anden grund blive nødvendigt at udveksle dem i driften, nå vi så lægge de nye ovenpå beklædningen
Vi har jo gennem længere tid haft en prøveopstilling siddende af manometrene. Formålet var at man kunne se på det og eventuelt komme med alternative placeringsmuligheder. Der er ikke kommet andre forslag så placeringen vil så blive som prøveopstillingen .


3. Røgkammer (Røgkammersjakket)
Fokus skal nu være på blæserventilen. Det er vigtigt at få den placeret rigtig så rørsjakket kan gå i gang med rørtrækket. Udgangsrørene er hos smeden, men de kommer nok først tilbage om en måneds tid, da samme smed også skal lave noget svejsearbejde på Lauras vogn i Græsted.


4. El (El sjakket)
Noget af det første der skal gøres er at få lavet de trækkanaler som skal ligge under gulvet. Snedkeren har fået leveret tegning af gulvet og lige pludselig kommer han og lægger det. Der har været talt om at indbygge betjeningen af lyset i værktøjsskabene, og det er aftalt at el-sjakket aftaler med Henrik i Græsted hvordan dette gøres bedst muligt


5. Trykluft (luftsjakket)
Torben er i gang med at renovere reduktionsventiler. Punpen er så det næste man går i gang med , Der mangler i øjeblikket vistnok dele som skal komme fra Tyskland, men generelt er pumpen i god stand. Den har formentlig heller ikke været brugt ret meget.