Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

HHB 4 Dagbog - 20. juni 2013

GDS 11 1957_400

HHB 4 nyhedsbrev 20/6-2013


Vi har haft en rigtigt godt forår, som har bragt os et godt stykke fremad med projektet, men nu nærmer tidspunktet sig hvor der vil være behov for nogen koordinering mellem sjakkene for at få det hele til at gå op i en højere enhed.


Først og fremmest er der jo vores udfordring med kobbeltappene på drivhjulene. Der foreligger nu en aftale med Metalock om slibning af disse i den kommende uge. Vi håber det kan klares på en dag, men nu må vi se. Derefter kan drivhjulene sættes under maskinen igen og så bliver der plads til kedlen, som skal stå i sporet nærmest kystbanen. Før vi kan løfte kedlen af, skal der foretages opmåling af diverse kedelstyr og endvidere skal de store damp-og føderør til injektorerne laves færdig.


Ib vil kontakte vognmanden med henblik på at løfte kedlen af den 19/7


Fra de enkelte sjak:


Maskinesjakket har arbejdet på at fremstille måleværktøj måling af tappene og lave de manglende tætninger til akselkasserne. Forrige onsdag gik man i gang med kobbelstængerne for at vurdere slid og påbegynde bearbejdning af stængerne. Når der på et tidspunkt skal støbes hvidmetal i lejerne, vil Mikkel Posselt supportere sjakket.


Førerhussjakket. Som nævnt i sidste nyhedsbrev er førerhuset nu klart til at blive nittet. Vi har lavet nitteforsøg og fundet ud af at 8 mm nitterne på siden af førerhuset skal nittes varme, mens 6 mm nitterne i taget kan nittes kolde. Vi skal midlertid sikre os at førerhuset ikke flytter sig, når vi nitter, så derfor vil det meste af nittearbejdet formentlig foregå mens førerhuset er fastgjort på sin blivende plads
Vinduesrammerne er ved at blive monteret og i nær fremtid kommer glarmesteren forbi og tager mål til de sidste 4 ruder.
Den opgave som har højest prioritet lige nu er lukning af diverse overflødige huller i førerhuset. Når først alle huller er svejst til, kan man begynde og spartle og male, og det vil være rigtig godt


Rørsjakket. Olaf er - godt hjulpet af Jörg er i gang med at bukke og tilpasse de store rør, som skal tilsluttes injektorerne. Det er en stor og vanskelig opgave da pladsforholdene er særdeles ugunstige, men det ser ud til at lykkedes. Som sidegevinst bliver det muligt i fremtiden at bruge alle skabene som sidder i vandkassen
Der arbejdes i øvrigt på de rørforbindelse som hører til trykluftbremsen. Lige nu mangler der stort set kun de 3 rør som skal forbindes til luftmanometrene og dem er Kim & Kim i gang med .
Derefter skulle vi være i stand til at afprøve heletrykluftudsyret undtagen pumpen.


Røgkammersjakket er lidt på stand by, da der stadig mangler noget dokumentationsarbejde på den blæserløsning, som man ønsker. Desuden er vores leverandør af de 2 udgangsrør bagefter med levering. Vi håber at begge dele snart finder en løsning så Ib og Ernst kan fortsætte deres arbejde i røgkammeret. I mellemtiden hjælper de til med fremtilling af beslag mv til de nye manometerplader og med at få tilsluttet kobberrørene


El sjakket. Ole er ved at være klar med 3 generatorer og vil meget gerne have dem afprøvet. Ellers er der ikke sket så forfærdeligt meget. Desværre er sjakket ferieramt, men i slutningen af juli må vi se at finde en løsning der bringer os videre da bl.a lægning af gulv er afhængig af at der bliver etableret nogle føringsveje og vi nok heller ikke kommer i gang med at male før lygteholdere og andet udstyr er sat op.


Malersjakket. Vi er lige nu ved at løbe tør for opgaver, og derfor vil Henning her i sommertiden bede malersjakket udføre nogle af de opgaver på remise og omgivelser som udestår fra sidste år


Øvrige. Arbejdet med renovering af smøreapparat samt trykluftpumpen har desværre ligget stille et stykke tid nu. Vi må se på hvordan vi kan få mere gang i denne del af projektet