Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

HHB 4 Dagbog - 10. februar 2013

Gds 11_2003_400

HHB 4 projektet den 10. februar 2013


Hov! Hvad er nu det ! Nyt navn?

Ja det er det. GDS 11 er blevet til HHB 4 og hvorfor nu det ?

Vi skal helt tilbage til da projektet startede i 2004. Under gennemgang af lokomotivet fandt man mange spor fra det oprindelige udseende, bl.a den grå farve på kedelbeklædningen, den oprindelige røde farve på hjulene, placering og farver på stafferingerne og det oprindelige ejendomsmærke, som var malet med gult.

Imidlertid fandt den daværende projektledelse det nødvendigt at markedsføre projektet som GDS 11, men det blev samtidig besluttet at lokomotivet skulle fremstå så tæt ved det oprindelige udseende som praktisk muligt. Den efterfølgende istandsættelse har fulgt denne linie. Der er ingen tvivl om at det var en rigtig beslutning på det tidspunkt, men der har også været kræfter inden for klubben der har ønsket at der skulle være en bedre overensstemmelse mellem lokomotivets betegnelse og det udseende som lokomotivet får.

Derfor har klubben og fondens bestyrelse foretaget en revurdering af den markedsføringsmæssige værdi af "GDS 11" på nuværende tidspunkt, og kommet frem til at vi kunne vælge den betegnelse vi nu ville

Dette blev forelagt projektdeltagerne på det møde i Rungsted forrige onsdag, og der var meget stort flertal for at lokomotivet fremover skal hedde HHB 4. Så det er baggrunden for navneændringen.

Rent praktisk får det ike den store betydning for det videre forløb. Vi skal ændre skorstensbåndet til Hvid, Rød, Hvid og ejendomsmærket males med gule bogstaver i stedet for messingbogstaver.

Det var oprindelig tanken at anbringe luftpumpen i vandkassen, men det er ikke en særlig praktisk løsning af hensyn til vedligeholdelse og godkendelse af lokomotivet, så den bliver placeret som i GDS tiden - synligt på røgkammeret. Det er et af de kompromisser man må lave, hvis man vil have en museumsgenstand kørende. Hvis man sammenligner det med en veteranbil, så er man her tvungen til at montere blinklys, hvis man vil køre med den i offentlig trafik Det er spillereglerne og dem må vi leve med.

En kort update!

I fredags fik vi leveret køreplader og lørdag var nr 4 ude en tur i fri luft så vi kunne anbringe de 2 x 3 m køreplader på remisegulvet der hvor løftetårnene skal stå. Det var en stor opgave, men nu står løftetårne hvor de skal og klar til løft af maskinen, når lejerne er klar.

Dem er der blevet skrabet flittigt på og rygtet går på at de er klar førstkomne onsdag. Så skal de monteres i lejekasserne og så kan disse skal males og monteres med smørepuder og diverse andre smådele, så vi er tæt på nu.

Vi er også kommet et godt skridt videre med montage af diverse haner og ventiler på dampfordelingsstykket. Lige nu afventer vi nogle nye ventiler fra England og noget forskelligt fittings, og så er vi klar til at trække rør.

Luftkompressor er ved at blive skildt ad og diverse dele bliver så inspiceret og renoveret. Dette gøres sideløbende med eftersyn af pumpen til K 582