Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

GDS 11 projektet den 15. december 2012

GDS 11 projektet den 15. december 2012

GDS 11 bliver ikke sat på hjul her inden jul som forventet. Arbejdet tager længere tid end beregnet, og da vi ikke går på kompromis med kvaliteten, må denne operation vente lidt endnu. Desuden har vi en udfordring med at skaffe køreplader til løftetårnene. Nødløsningen kan blive at vi lejer pladerne, men det vil medføre en ekstraudgift på omkring 5000 kr.

Når vi så er ved udfordringerne. Ja så har vi virkelig problemer med at få leveret taget til GDS 11 fra smedefirmaet, som skal klippe pladerne ud på mål og bukke tagrenderne. Vi troede at vi var i god tid ved at bestille pladerne 2 måneder før vi skulle bruge dem, men vi må konstatere at det har været mere end vanskeligt at få det tag leveret og nu kan førerhussjakket ikke komme videre, hvilket er meget ærgeligt. Vi presser smedefirmaet alt det vi kan, men det er desværre lidt op ad bakke, og vi er holdt op med at tro på lovede leveringsdage.

Bortset fra de ovennævnte genvordigheder, skrider arbejdet godt frem.

Mikkel og Mathias sørger for at fræseren er belagt hele tiden med slidpladerne til akselkasserne. Vi kan snart se enden på denne meget store opgave, og så kommer turen til lejepanderne, som jo er råstøbte, men skal bearbejdes og tilpasses til lejesølerne

Der kommet kobberrør hjem - ca 200 kg i alt, men inden vi begynder at trække rør ,skal der gøres plads på dampfordelingsstykket til nogle ekstra haner og ventiler. Heldigvis er dampfordelingsstykket fra "Henchel" forberedt til dette, men der er et stykke arbejde med boring og gevindskæring. Desuden overvejer vi om vi skal renovere alle de gamle ventiler, eller vi skal erstatte nogle af dem med nyindkøbte fra England.Når det er sket er vi klar til at trække de mange nye rør

I røgkammeret hersker Ernst, og her arbejdes der lige nu på tilpasning af de store kraftdamprør. De 2 udgangsrør skal nok skiftes ud, da de er meget tæret. Beslag til luftpumpe og klokken er ved at blive tilpasset. Her er meget arbejde endnu, men det skrider fint fremad

Førerhuset mangler nu snart bare sit tag. Det er tanken at alle plader inklusiv taget skal være skruet op inden vi begynder at nitte, for har vi først nittet er mulighederne for at lave noget om ikke længere en mulighed.

Afrensning og maling går rigtig godt. Der er stadig meget at rense af, men Jan går til opgaven med stor entusiasme, og det er rigtig godt.

Der er nu også kommet gang i renovering af trykluftkomponenterne. Torben A er begyndt renoveringen af en førerbremseventil, og når det er tilendebragt står luftkompressoren for tur.

El arbejdet hviler desværre stadig, men efter jul forventer vi at sjakket starter op.