Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

Projekt HHB 4

Fabriksfoto -gds 11a _400x 266

Gribskovbanen fyldte 130 år i 2010. Hornbækbanen fyldte 100 år i 2006.


I alle årene har de to baner transporteret mennesker og gods i den nordsjællandske region, og spillet en vigtig rolle i udviklingen af det lokale erhvervsliv.


HHB 4 er et af banens damplokomotiver og med sine 40 tons stål og en masse damp, er det en stor del af forklaringen på banernes succes.


40 tons stål


Ganske fabriksny bliver damplokomotiv HHB 4 leveret til Hornbækbanen i 1907 og bliver hurtigt en vigtig trækkraft. Hornbækbanen sælger HHB 4 videre til Gribskovbanen i 1939 på grund af den teknologiske udvikling. Diesellokomotiver er nemlig blevet moderne. Maskinen bliver da litreret GDS 11.


På Gribskovbanen kører det gamle damplokomotiv ufortrødent videre. Under krigen er det ikke helt tosset at have dampdrevet trækkraft - netop diesel er en mangelvare. Kedlen på maskinen bliver holdt i kog og sikrer transport for alle helt frem til 1962, hvor lokomotivet bliver udrangeret og foræret bort.


40 år senere finder vi damplokomotivet i en remise i Gedser. De 40 tons stål er der er stadig - men de kan ikke længere køre. Vi vil gerne have maskinen på banen igen og levendegøre et stykke teknisk kulturhistorie. Nordsjællands Veterantog starter projekt GDS 11 op med det mål at genskabe GDS 11 lokomotivet. Under projektet viser det sig, at det vil være mest rigtigt, at føre maskinen tilbage til leveringstidspunktet i 1907. Således beslutter projektet at maskinen skal litreres HHB 4.


Du kan læse mere om HHB 4 / GDS 11 historie og teknik på materielsiderne samt følge med i projektet via nedenstående links: