Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

Nyhedsbrev 2001

10. marts 2001


S 740 er her endnu!


Mange har, med god grund, stillet sig selv og Nordsjællands Jernbaneklub spørgsmålet "Hvad sker der med S 740?". Svaret gives nedenfor, men først skal vi på klubbens vegne dybt beklage den på alle måder dårlige, utilstrækkelige og langsomme information der i det seneste stykke tid har karakteriseret projektet. Problemerne skyldes at jernbanedriften ikke helt har været i stand til at dominere vores liv. En kombination af uddannelse, jobskifter og børn har virket distraherende.


Men oppe i Aalborg går det flittige, kreative og trofaste arbejdshold ufortrødent videre, sådan som de hele tiden har gjort det. Uden dem var vi aldrig kommet så langt som vi er nu, hvor enden kan skimtes i det fjerne. De har også måttet lide under vores minimale kommunikation.


Der er egentlig mange ting at rapportere om den seneste tids fremskridt. Det vigtigste er dog at kedlen har bestået sin varme trykprøve. Dette åbner for en lang række af nye aktiviteter, som har afventet denne godkendelse.


Kedlen trykprøvet


Renoveringen af kedlen er nu tilendebragt. Dette store arbejde har omfattet udskiftning af alle kedelrør, renovering af ventiler der er monteret på kedlen, fremstilling af en ny askekasse i rustfrit stål og fremstilling af nye damprør til at forbinde kedlen med cylindrene. Det eneste der mangler nu er den nye bundplade til røgkammeret. Den er klar og valset rund med den rette diameter, men den bliver først endelig tilpasset og svejset fast når kedlen er lagt på undervognen.


Efter et absolut mislykket forsøg omkring nytår (frosne vandrør) er det her i begyndelsen af marts lykkedes det at gennemføre den "varme" trykprøve. Den kræver at kedlen er opfyret til driftstryk og holder tæt, i overværelse af vor tilsynsførende, ingeniør Holger Greve Petersen. Dette lykkedes og kedlen er nu godkendt til brug.


Kedelbeklædning


Den næste store opgave er færdiggørelse af kedelbeklædningen. Den har i tidens løb lidt en del på grund af utætte remisetage og det er fristende at skifte det hele ud. Men fristelsen bliver mindre når man går fra røgkammeret mod bagkedlen, for ud for næsten hver eneste støttebolt er beklædningspladerne forsynet med et hul og et rør, således at man kan se om en støttebolt er utæt. Det betyder at arbejdsgruppen har valgt at genbruge gamle plader så meget som muligt. Det hele er et puslespil med store brikker, hvor pladerne skal op og ned en hel del gange.


Når alle pladerne er klar skal kedlen iklædes isolering og vi vil gerne bruge en model vi har set ved et besøg hos Bluebell Railway (en af Englands ældste og førende veteranbaner), hvor man først pakker kedlen ind i aluminiumsfolie før der pakkes isoleringsmateriale omkring og beklædnings-pladerne monteres. Der ved kommer der en lille afstand mellem isoleringsmaterialet og kedelpladerne og dette skulle hindre at isoleringen virker som svamp på kondensvand der i fugtigt vejre kan blive afsat på kedlens yderside. Vi arbejder netop nu på at finde en virksomhed der vil sponsere isoleringsmaterialerne.


Lokomotivjonglør i arbejde


Mens en del af arbejdsholdet knokler med beklædningspuslespillet er en anden del i gang med at gøre klar til at flytte undervognen fra dens nuværende plads. Vi har fået lov til at låne en af de gamle skibsbyggerhaller på værftsområdet, men kun for en kort periode. Det gode er at undervognen kommer under tag og under en kran som gør det muligt at løfte kedlen op og ned for at tilpasse kraftdamprør o.l. Det mindre gode er at denne løsning kun er en stakket frist, for langt de fleste af bygningerne på området skal i nær fremtid rives ned for at give plads til nye byggerier. Foreløbig har vi til omkring 1. maj.


Jongleringen foregår ved at undervognen placeres på en opstilling af bukke hvorpå der er placeret en sporramme. Derved kan hele undervognen forholdsvis nemt flyttes rundt (uden kedel) og kedlen kan løftes af og på som det passer.


Ønskelisten


Det er ikke muligt at skrive om dette projekt uden at opstille en lang liste over ting vi har brug for. Man kan altid ønske sig en stor pose penge til at kaste efter problemerne. Optimister siger at omkring 100.000 kr. er tilstrækkeligt. Vi appellerer hermed til alle om at hjælpe os mod målet. Vi kan komme langt med mindre og vi håber så snart som muligt at skaffe sponsorer inden for følgende områder:


  • Isoleringsmateriale
  • Aluminiumsfolie (meget kraftig kvalitet)
  • Maling (grunder og sort i 2-komponent varmebestandig kvalitet)
  • Persontransport for klubmedlemmer til og fra Aalborg
  • Kabelføring til alle elektriske installationer (til lanterner, belysning i førerhus, radio, telefon, evt. ATC). Dette ønske gælder både materialer og montering, men samtidig er det noget af det allersidste der skal monteres.


Knud Sinding


Her kan du læse mere projekt DSB S 740:


Støt DSB S 740
DSB S 740 Dagbog
DSB S 740 Galleri
DSB S 740 Sponsorer