Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

Nyhedsbrev 1999

Indledning


Alle jeg taler med om S 740 vil gerne vide hvordan det går med istandsættelsen. Som regel kan jeg fortælle dem en længere historie, for det plejer at være længe siden jeg sidst har talt med dem. Det er også dejligt at kunne berette om fremgang, men når forenings formand og sekretær, uafhængigt af hinanden beder om en skriftlig redegørelse er det anderledes. Når man sætter sig til tasterne kan det nogle gange føles som om der ikke sker ret meget. Og vil man gerne vise et spændende billede er det svært at finde et markant motiv der viser synlige fremskridt.


For alligevel at få gang i det skriftlige har jeg inspireret af formand A. Dørge, fået den idé at skrive dagbog hvergang jeg har været i Aalborg for at arbejde. Nedenfor følger først en status for projektet ultimo maj 1999 og derefter det første dagbogsnotat.


Status ultimo maj 1999

 

Vandkasser og kulkasser står lige nu hos et sandblæser firma og venter på at blive renset i bund og malet. Malingen har vi fået sponseret af en større virksomhed inden for industrimaling, som med stor venlighed har leveret den optimale type maling til vandrum, kulrum og ydersider. Hjælp til den sidste lille del af betalingen til sandblæserfirmaet ville falde på et tørt sted.


Førerhus og tag er vi netop gået igang med. Taget tager de flittige pensionister sig af, mens jeg skal skaffe en rulle underpap til taget, samt måske nogle brædder. Der skal laves lidt pladearbejde i bagenden der hvor førerhuset støder op til kulkassen. Ellers handler det især om afrensning og maling, kontrol af træværket i taget og pålægning af tagpap. Førerhusets sider og gulv har vi valgt at kassere. Begge dele er stærkt medtaget af rust på grund af det sure miljø som altid findes sammen med kulstøv. Vi har pladerne liggende med huller til lemme udskåret. Nu skal dele hele "bare" svejses sammen.


Undervognen er en længere historie og jeg vil ikke gå tilbage til dengang den blev sandblæst, men nøjes med at konstatere, at driv- og kobbelstænger er monteret. Der arbejdes desuden på montering af resten af styringen, samt med motering af rør og beholdere til bremsesystemet. Hvis nogen kan lave en hurtig revision af en trykluftpumpe eller to er de meget velkomne til at kontakte mig.


Askekassen står bare og venter på at blive monteret. Der mangler dog nogle aksler og andre småting for at den får den rette finish.


Dagbogsnotater


Lørdag den 29. maj 1999.


Oppe fra styringsakslen bandes der flere gange, så meget at en udenforstående ville tro at der var en større krise under opsejling. Men det løser sig og alle er glade. Så kommer Svend (tidligere DSB lokomotivfører som kommer fordi han kender Peter fra skyttforeningen) og i den spontane pause foregår der en længere rådslagning om indretningen af en ny skydebane. Svend får, som sædvanlig læst og påskrevet af Peter, men giver igen af samme mønt. Dagen slutter i fordragelighed med at jeg bliver mindet om huskelisten: hængsler til lemmene i førerhuset, under(tag)pap, garn til smørevæger. Klokken er blevet 13 og vi bevæger os trætte hjemad. Der er blevet knoklet godt, men vi savnede Arne, som er ved at opbygge det nye førerhus (under vindueshøjde).


Lørdag den 10. juli 1999.


Vor optræden i DR TV's "Mangler du noget ?" program, som blev filmet den 29. april, er udsat til eftersommeren, formentlig en gang i slutningen af september. I mellemtiden er alle med 100 m² almindelig stålplade i 2 mm. velkomne til at kontakte mig på knud.sinding@post3.tele.dk, så kunne vi jo evt. komme i programmet igen som en "happy ending" historie.


Da jeg var kommet hjem med Paul den eftermiddag, kunne jeg konstatere at han ved præcist hvor på et jernbanekøretøj pufferne sidder, samt at det havde gjort et stort indtryk at de skumle mænd baksede rundt med en lang stang (der forbinder exentrikkranken me´d kvadranten). Mere problematisk er det at "fars lokomotiv ikke har nogen kulvogn, for det har de "rigtige" lokomotiver.


Lørdag den 14. august 1999.


Der blev ogsså tid til at arbejde på det nye førerhusgulv, som Arne har påbegyndt. De første huller til rørføring til trykluftudrustning er lavet¨, men jeg prøver at holde det samlede antal nede, idet den gamle plade havde flere huller en vi kan bruge (rust fraregnet). Men på dette punkt kan jeg ikke komme så langt før førerhuset er samlet, idet jeg ikke vil motere al rørføringen over gulvet før kedel og førerhustag er på plads.


Det bedste ved dagen var, at al den megen maling som var beregnet til kul- og vandkasser, nu er sendt ud til sandblæseren. Det tager jeg som et tegn på at der er ved at ske noget. Er vi heldige står vi næste gang med et monteringsklar kulkasse.


Lørdag den 4. marts 2000.


Hvis nogen kender en villig sponsor der kan tænkes at levere 19x100 mm. falsede brædder til taget (svarrende til ca. 10 m²) og 30x150 mm. planker til gulvet (også ca. 10 m²), så hører vi gerne om det.


Regulatorventilen og injektoren var også klar til montering og Ingemand, som i sin tid havde kørt som fører på S-maskinerne, havde også fundet dampventilen til injektoren frem. Til slut kom Bjarne med et af sine gode spørgsmål. Han havde fundet et par låger med hængsler, vridere og håndtag frem. De var formentlig kommet fra bagenden af kulkassen, men havde ligget løst på lokomotivet da det kom til Danmark. Vi blev dog ret hurtigt enige om at den rette placering var fundet og om at de skulle tilbage hvor de kom fra.

Da dagen var omme var der grund til den sædvanlige glæde over det vi havde fået gjort og frustation over det vi ikke havde nået. Vi må se hvad næste weekend bringer.


Knud Sinding


Her kan du læse mere projekt DSB S 740:


Støt DSB S 740
DSB S 740 Dagbog
DSB S 740 Galleri
DSB S 740 Sponsorer