Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

Projekt 2010

Vognhal _400x 267
Erik Cletus Petersen

Image 001I sommerferien 2009 havde jeg fornøjelsen at holde ferie på det dejlige højfjeldshotel Dalseter i Norge. På mine mange vandreture i højfjeldet gik jeg og filosoferede over hvordan det perfekte Veterantogscenter- og driftsdepot Græsted skulle se ud. Alt blev vendt og drejet - ikke en eneste detalje undladt. Desværre er der væsentlig højere til "loftet" i Norge end da jeg kom hjem til Græsted og fik målt de sidste ting efter, helt præcist, men alle hovedlinjerne i planen lykkedes det at få gennemført i: "Projekt 2010".
I efteråret var der udbud på byggeriet. Tilbuddene indkom den i november 2009, hvorefter evalueringen gik i gang. Hovedentreprisen gik til Bundgaard Byg i Skanderborg, der har stor erfaring i opførelse af vognhaller til flere jernbaneklubber samt Museumstog i Randers.

De indledende sporarbejder


NY VOGN HAL 2 033_SDet var med stor spænding, at jeg havde set frem til i begyndelsen af april 2010 at skulle tilbringe to ugers ferie i Græsted med hårdt sporarbejde fra kl. 7 til 21 hver dag. Udfordringen var her at få lagt det nye sporskifte til spor 16, så det passede til vognhallens skrå hjørne. Anders Dørge og jeg lagde hovederne i blød og efter mange timers arbejde lykkedes det at projektere den "optimale" løsning. Med hjælp fra sporbygger Torben Hansen og hans store stærke maskineri fik vi lagt og samlet sporskiftet. Midt under arbejdet kom vores tilsynsførende, overbanemester Willumsen fra Lokalbanen forbi. Han smilede da han så det flotte sporskifte med en bemærkning om, at han aldrig havde forestillet sig, at det første og kraftigste beton-sporskifte på Lokalbanen kom til at ligge inde på jernbaneklubbens område.
I forbindelse med stopbommen i spor 17, som ikke blev etableret da man lagde sporet i 2008, opdagede vi, at fjernvarmerørene desværre ikke lå så dybt som antaget. Efter en lille snak med fjernvarmeværket, blev det aftalt, at rørene skulle graves dybere ned og såfremt vi selv stod for gravearbejdet, kunne vi nøjes med at betale for rørbøjningerne. Det er rart at vide, at rørene nu ligger som de skal, selvom hele sporprojektet blev forsinket 3 dage. Den 7. - 8.maj knoklede vi på med den sidste sporramme og stopbommen. Der kom desværre ikke så mange klubmedlemmer og gav en hånd med som vi havde håbet, men med en ekstraordinær indsats fra 3 - 4 medlemmers side, lykkedes det alligevel at komme i mål. Dermed er spor 16 og 17 nu helt færdige og resultatet er blevet rigtig flot.

Presenningshallen


IMG_5097_SNormalt vil man trække presenningsduen af og skille hele skelettet ad, men hvem og hvornår ville det så blive stillet op igen? I min fantasi så jeg hele teltet "hænge" på vores adskilte bogievogn HHB A1 og med L1 kunne jeg trille hele teltet 30 meter hen mod vognhallen. Præcist som i fantasien, gik 12 ivrige medlemmer lørdag den 17.april i gang med at løfte benene op på teltet, så de 4,2 meter lange bjælker kunne lægges under. På mindre end en time var teltet fri af undergrunden og L1 trak af sted med A1 + telt. Ud med A1 og 12 raske medlemmer med hver deres pinsestang fik på mindre end 20 minutter pinset teltet fra spor 15 til spor 16. Efter en del snak blev vi enige om at anvende to deployers i stedet for A1. Det lod sig gøre, fordi de mange skrå sidestøtter gjorde teltvæggene meget stive, så to løftepunkter var tilstrækkeligt. Kort tid efter stod teltet i spor 16 bag vognhallen og de lange anker-spyd kunne med tryklufthammeren let bankes ned i den hårde undergrund. Jeg må sige, at det virkeligt har pyntet, at teltet er kommet væk fra forpladsen og nu står omme bagved, hvor det ikke ses.

Olievognen og spor 10


Da jeg gik i de norske fjelde kunne jeg se olievognen, tankvognen og brændevognen opstillet på gamle gryde-sporrammer langs trådhegnet ud mod Lokalbanens hovedspor, netop her, hvor der fra 1880 og indtil for få år siden lå et sidespor. Da jeg kom hjem og fik det hele målt op, var der kun plads til olievognen og tankvognen. Da vi fik projekteret spor 10, kunne enhver nok se, at det ville blive trangt med pladsen, hvis også tankvognen skulle flyttes over, hvorfor vi enedes om kun at flytte olievognen.

Det næste sporarbejde


IMG_5100_SAnden og sidste del af sporarbejdet blev udført i løbet af 10 dejlige solrige juli-dage, hvor vi med stor hjælp fra sporbygger Jes fik rykket rundt på sporrammerne til spor 13 og 14. Sporene fik præcist det forløb, som jeg havde planlagt og Trafikstyrelsen har da også efterfølgende godkendt alle vore sporændringer. Det var en rar fornemmelse at få hjælpevognen til at stå netop der, hvor vi havde ønsket os det i mange år. Et billigt tilbud om et læs stabilgrus fik hele forpladsen til ikke alene at se pæn ud, men nu kan gaffeltrucken køre over alt uden at køre fast i blød jord.
Efter børnedagene i september ryddede vi hele forpladsen for at byggearbejdet kunne afvikles. Det betød imidlertid, at der stod vogne alle vegne og helt ud til afsporingshunden, så hvis/når vi skulle ud måtte vi starte 2 diesellokomotiver for at flytte vogne til side. Heldigvis havde vi kun en lille håndfuld særtog med S50 og L1 i denne periode, så det gik.
Brændevognen har længe været lidt af et problem, da den udgør en ikke ringe brandrisiko i tilfælde af at en pyroman kommer forbi. Men så fik Ib den brillante idé, at hvis vi fik ryddet op ovre i "pulterkammerhjørnet" ind mod Silvan, så kunne vi placere brændevognen her, mindst 4 meter fra vognhal 2s ende gavl og samtidig ville den ikke optage dyr sporplads. Det ville også være noget lettere at komme til brændet, så en travl søndag med gaffeltruck og en lille gravemaskine, vi havde lånt, gjorde flytningen mulig. Det pyntede overordentlig meget, at alt nu er væk fra pladsen og vi skal fremover gøre hvad vi kan for at holde det således.

Finansiering af hele projektet


Med hensyn til finansieringen, så har enkelte af os været meget nervøse til det sidste. Ellehammer Fonden havde i 2009 doneret 200.000 kr. til taget på værkstedet, og Augustinus Fonden 100.000 kr., men da projektet ikke kunne startes op på kun 300.000, kom pengene ikke til udbetaling. Der skulle derfor skaffes så mange midler til vognhal 2, at de to fonde måske ville gå med til at ændre formålet med donationen. Jeg så kun én mulighed: et medlemslån på 400.000 kr. Dertil kom så vores indsamling til Projekt 2010 på 18.000 kr. hvilket jeg egentlig synes er rigtig flot klaret af medlemmerne. Ved at snakke med en lang række medlemmer i august måned, fik jeg i begyndelsen af september et samlet tilsagn om 420.000 kr. Dermed var vi så langt, at hvis blot Ellehammer fonden ville gå med, kunne byggeriet blive en realitet, og den meddelelse fik vi den 12.10.
Onsdag den 13.10 havde Anders og jeg byggemøde med Bundgaard Byg og entreprenøren, der skulle grave og støbe fundamentet. Anders kunne som det første overrække den underskrevne kontrakt. Derefter gik vi rundt og kiggede på området. Vi snakkede også om den fundamentsbeton, som Unicon har doneret samt halvdelen af taget, som Cembrit havde liggende i tagplader af ældre model - men hvad pokker, så passer de nok bedre til den 15 år gamle vognhal 1.
Angående kloakken, så har Wavin doneret kloakrørene.

Den endelige pris for den nye 400 m2 store vognhal blev på 634.000 kr. og sporarbejderne løb op i 137.000 kr. Det finansieredes med 318.000 kr. i donationer, 420.000 i klubmedlemslån samt 33.000 fra klubkassen.

Byggeriet går i gang


Vognhal 2010 020_SFredag den 22.10 kom landinspektøren og satte hallen af på grunden. Samme eftermiddag holdt vi "første spadestik" i Græsted. Vort ærede bestyrelsesmedlem, forhenværende borgmester i Gribskov kommune, Jannich Petersen, fik æren af at svinge skovlen, efter et par af de obligatoriske taler. Efter Jannich var det min tur og endelig fik Flemming, som formand, lov til et par skovle. Et trefoldigt hurra for jernbaneklubben og den nye hal og så var der øl, vand og chips i ventesalen. Frederiksborg Amts Avis havde en flot reportage i lørdagsavisen.

Entreprenøren satte sin solide skovl i jorden i begyndelsen af september og snart var fundamentet færdigt. Så skulle det lige hærde af, hvorefter Bundgaard Byg gik i gang med at stille hallen op. Der var spær rejsning (rejsegilde) sidst i november og da materiellet fra juletrafikken søndag aften den 19.12 kom hjem, var det en stor fornøjelse at stille maskine og alle vognene ind under tag og lukke portene for vinterens kulde og sne. En 38 år gammel drøm var gået i opfyldelse.

I foråret 2011 har vi en række restarbejder, som skal laves, for at vi er helt færdige. Så snart frosten går af jorden går Ib & Co. i gang med at grave kloakken færdig. Derefter kan vi lægge de 80 m2 fliser, som vi har fået foræret, opstille pallereolen og flytte lageret fra Kagerup til Græsted. Vi skal også have sammenbygget presenningshallen med vognhal 2 samt lave simple træporte i den lille hals endegavl da det er uhensigtsmæssigt at skulle surre endegavlen ned og op hver gang en vogn skal ind eller ud.

Vognhallen er sponseret af:
Arkitekt Ole Brandstrup
Augustinus Fonden
Bundgaard Byg A/S
Cembrit
Ellehammer Fonden
Landinspektørkontoret
Unicon
Wavin
Nordkysten A/S