Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

26. juni 2011

Skinnebussen OHJ Sm14 / ATHJ Sm1

Pressemeddelelse 26. Juni 2011


Ahtj _sm 1_overdragelse _400Nordsjællands Veterantog modtager en flot gave af René Strandbygaard


René Strandbygaard har taget initiativ til at bevare skinnebussen AHTJ Sm1, og har ønsket at forære skinnebussen som gave til Nordsjællands Veterantog, idet som René udtrykker det:


"Jeg er meget glad for at kunne give OHJ Sm14 / AHTJ Sm1 som gave til Nordsjællands Veterantog, idet jeg er sikker på at den hermed vil blive sikret en god fremtid"


Overdragelsen fandt sted torsdag den 23. juni i København. Tilstede var Michael Randrup og Anders Dørge fra Nordsjællands Jernbaneklub samt giveren René Strandbygaard.


Nordsjællands Veterantog er glad for gaven, som strategisk set vil betyde, at klubben har mulighed for på længere sigt at få en køreklar makker til LNJ Sm13, og dermed vil vi kunne køre et skinnebustogsæt sådan som det kunne opleves dengang skinnebussere var i daglig drift. Hvis vognen restaureres til sin OHJ-stand som Sm14, så vil den med sin sølv/røde farve passe flot til LNJ Sm13.


AHTJ Sm1/OHJ Sm14 - teknisk stand

Grundlæggende er skinnebussen i hæderlig stand, og den er først og fremmest hel, intakt og stort set uændret i forhold til sit oprindelige udseende, både indvendig og udvendig. Eneste større ændring er fjenelse af den originale tagbagagebærer, samt modernisering med nyere indvendig sidebeklædning. Skinnebussen bærer præg af mange års udendørs ophold, og der forestår et større karosseriarbejde på dele af vognkassen. De to vognender skal skiftes, ligesom der skal laves pladearbejder på sider og døre. Motor og gearkasse er udtaget men der medfølger en Leyland motor med gearkasse. I OHJ-tiden havde den en Frichs motor, og det skal overvejes om det er denne motortype der skal indbygges igen. Den skal som nævnt have tagbagagebærer, men beslagene sidder der heldigvis endnu. Alt øvrigt udstyr findes i skinnebussen, herunder kontrollerne (førerbord) til begge ender.

OHJ Sm14 / AHTJ Sm 1 er en af bare tre tilbageværende serie I skinnebusser. Den skulle efter sigende være den mest originale.


Rumpeged NRJ Sb83

En bivogn (rumpeged) følger med. Der er tale om Nakskov-Rødby Jernbanes NRJ Sb83, som i 1954 kom til ØSJS som Sb3. Den er komplet i undervognen (som den eneste af de tilbageværende), men vognkassen er sur og kræver en del arbejde. Det er en meget simpel konstruktion, så hvis vi måtte få tid, råd og plads til det, så vil det altså være muligt at lave et fint lille skinnebustog. Det er i øvrigt eneste bevarede enhed fra NRJ. Begge enheder er oprindelige 1948-udgaver. Fremtiden for rumpegeden er dog endnu ikke besluttet.


Planer for AHTJ Sm1 / OHJ Sm14

Der er ikke aktuelle planer om restaurering OHJ Sm14 / AHTJ Sm1.

Vi skal i den kommende tid finde et sted, hvor skinnebus og rumpeged kan placeres under betryggende forhold, og under tag. Nordsjællands Veterantog hører gerne, såfremt nogen skulle have seriøse forslag til placering.



Billeder fra overdragelse