Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

OKMJ C 9 Historie

OKMJ C9

Jernbanen fra Odense til Dalby åbnedes i år 1900, og i 1914 blev den forlænget til Martofte. C 9 er blandt de få vogne til danske privatbaner, der er bygget i Sverige. Den blev leveret sammen med en række vogne til en anden privatbane, Odense - Middelfart - Bogense Banen, også kaldet Nordvestfynske Jernbane, der åbnedes i 1911.


Passagererne har altid været meget glade for denne fine og meget typisk svenske vogn. Indvendigt er væggene lakerede rilleskårne fyrretræsbrædder, anbragt i 45 graders vinkel. Træsæderne er lavet i brede brædder i en mere stiv facon end normalt for 3.- klasses-vogne. Desuden er der god plads, idet der kun skal sidde to personer på hvert sæde mod normalt tre. Udvendigt har vognen sin originale teaktræsbeklædning i behold. Adgangen til det meget spartanske toilet foregår fra en dør på den ene endeperron.


Oprindeligt var der ingen håndvask, men klubben har af hygiejniske grunde opsat en sådan. En dunk med vand er anbragt på gulvet.


Vognen har elektrisk belysning, og opvarmningen foregår ved et udvendig anbragt centralfyr, hvori der kun kan fyres under ophold på stationerne.


C 9 gjorde de sidste mange år primært tjeneste som togførervogn i banens mange roetog om efteråret. De to nordfynske privatbaner gjorde ikke meget ud af moderniseringen, og C 9 har beholdt sit udseende indtil banens lukning i 1966, hvor den blev solgt til en ophugger i Odense. Her stod vognen til Nordsjællands Jernbaneklub i 1968 købte den for 900,- kr.


Vognen var da i dårlig stand. Efter en grundig afpudsning kunne den dog være med i et filmtog samme år. I de efterfølgende år udførte klubbens medlemmer en del småopgaver på vognen. I 1983 blev vognen taget helt ud af drift for at gennemgå en større revision. Centralvarme-anlægget blev repareret, der blev lagt nyt tagpap på i stedet for det gamle gråmalede lærredstag, og så blev vognen udstyret med dynamo, akkumulatorkasse og automatisk trykluftbremse.


Desværre blev vognen i 1992 indblandet i et mindre rangeruheld, hvorved vognkassen blev beskadiget. Den har frem til sommeren 1997 gennemgået en større reparation, så den i dag fremstår, som da den kom til Danmark i 1911.


Se OKMJ C 9's interiør



Byggested : Arlöf, Malmö, Sverige Belysning : Elektrisk
Byggeår : 1911 Opvarmning : Centralvarme m. kakkelovn
Hjuldiameter : 990 mm Klasse : 3. klasse
Lejetype : Glidelejer Siddepladser : 20 Rygere, 24 ikke rygere
Vognvægt : 17 tons Damekupé : Nej
Hastighed : 80 km/t Toilet : Ja
Bremse : Trykluft Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 15 tons Beklædning : Teaktræ
Længde : 12.970 mm Placering : Græsted
El-anlæg : 24 Volt, dynamo Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager