Søg

 

Nyheder

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

28. februar 2016

Arrangementer 2016 er klar

Arrangementer 2016 er klar Nordsjællands Ve...

Bruger Login
Bruger Login

OHJ C 216 Historie

OHJ_C216_JL_400x266.jpg

Odsherreds Jernbane åbnede i 1899 og fik leveret en hel del personvogne. De slog imidlertid ikke til, og banen fik i årene fremover leveret endnu nogle vogne. En af dem var C 216. Det var en typisk privat-banevogn fra omkring århundredeskiftet med åbne endeperroner, træsæder og petroleumslamper som indvendig belysning.


C 216 transporterede mange feriegæster fra Holbæk til Nykøbing Sjælland, men efter anden verdenskrig var tiden løbet fra den lille vogn. Den var håbløst umoderne og ukomfortabel. Materiel- og materialeknapheden reddede den i øvrigt solidt byggede vogn, og i stedet for udrangering blev den i 1948 sendt tilbage til Scandia, hvor den blev moderniseret og fik det udseende, den har nu.


Det blev en næsten helt ny vogn, der kom tilbage fra Scandia. Vinduerne var nu store flotte spejlglasruder, træsæderne var byttet ud med lædersæder af samme type som i de moderne motorvogne og skinnebusser, petroleums-lamperne udskiftet med elektriske lamper, der var opsat ny indvendig loftsbeklædning, og så var der blevet indrettet et lille toilet.


Vognen var med sit helt nye design tilpasset banens motorvogne, som det var hensigten, at den skulle køre sammen med.


I 1962 påbegyndte Odsherreds Jernbane atter en gennemgribende modernisering med anskaffelse af moderne og tungere materiel, og efterhånden var der kun ringe brug for C 216. Den var gennem flere år hensat på forskellige stationer og blev til sidst anbragt på sidesporet til Grevinge grusgrav, hvor den sammen med andre udrangerede vogne tjente som skrammellegeplads for egnens børn og overnatningssted for subsistensløse.


I 1969 købte Nordsjællands Jernbaneklub vognen for 600,- kr. Den var da i en meget sørgelig forfatning. Samtlige ruder var knust, sæderne ødelagt og den udvendige pladebeklædning gennemtæret af rust.


I 1972 blev C 216 istandsat på Gentofte station, hvor klubben dengang havde sine værkstedsvogne stående. Alt arbejdet er udført af klubbens egne medlemmer og har omfattet udskiftning af både indvendig og udvendig beklædning, nye sæder, en fuldstændig afrensning og oplakering samt udskiftning af tagpappet. C 216 fremstår i dag, præcis som da den i 1948 blev leveret anden gang fra Scandia. Den er et fint eksempel på, hvordan privatbanerne lige efter krigen moderniserede deres materiel, så det kom til at passe til tidens standard.


Se OHJ C 216's interiør



Byggested : Scandia, Randers, Danmark Belysning : Elektrisk
Byggeår : 1908 Opvarmning : Centralvarme m. kakkelovn
Hjuldiameter : 960 mm Klasse : Fællesklasse
Lejetype : Rullelejer Siddepladser : 20 Rygere, 26 ikke rygere
Vognvægt : 15 tons Damekupé : Nej
Hastighed : 70 km/t Toilet : Ja
Bremse : Trykluft Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 13 tons Beklædning : Metalplader, post rød
Længde : 10.710 mm Placering : Græsted
El-anlæg : 24 Volt, dynamo Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager