Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

KSB C 51 Historie

KSB_C51_EO_400x 266

Banen mellem København og Slangerup åbnede i 1906, og blev fra starten forsynet med en ret rigelig vognpark. De fleste af vognene var lukkede tagryttervogne, men imellem dem var der to af de såkaldte åbne sommervogne. Det var vogne, der var uden vinduer i siderne, og de var derfor udelukkende beregnet til brug om sommeren. Vognene fik litreringen C 1 og C 2.


De to vogne var 3. klasses storrumsvogne med plads til 50 rejsende. Selv om vognene var åbne, havde de petroleumsbelysning i loftet. Lige som ved de andre baner med åbne skovvogne klagede publikum over at skulle sidde i støv og træk, og kun ti år efter leveringen blev de to vogne ombygget til lukkede personvogne. Det var en meget speciel form for vinduer, der blev sat i. Små rektangulære vinduer, der gav vognene et meget særpræget udseende. Efter ombygningen blev vognene omlitreret til C 51 og C 52.


Sammen med alle de øvrige vogne hos KSB fik vognene på et tidspunkt det svenske AGA Acetylengasbelysning. De to vogne havde fra starten vacuum- og skruebremse og fik aldrig andet i deres tid på KSB. Af sikkerhedsmæssige årsager har Nordsjællands Jernbaneklub sat trykluftbremse på C 51.


Allerede i 1930 havde begge vogne fået indlagt elektrisk belysning og varme. Ideen var, at man brugte den elektriske belysning og varme, når vognene indgik i de dieselelektriske motortog. Gaslyset og dampvarmen blev så brugt, når trækkraften var et damplokomotiv.


Ved Statsbanernes overtagelse af KSB i 1948 omlitreredes vognene atter, denne gang til Cæp 4999 og Cæp 5000. Der gik dog ikke mange år, før de blev ombygget til værkstedsvogne og på den måde overlevede, indtil de endeligt blev udrangeret i begyndelsen af 1970'erne.


Nordsjællands Jernbaneklub købte begge vognene for at kunne præsentere publikum for to epoker i dansk jernbanehistorie. KSB C 51 er i dag ført tilbage til sit udseende umiddelbart efter ombygningen i 1915.


Se KSB C 51's interiør



Byggested : Scandia, Randers Belysning : AGA Acetylengas og elektrisk
Byggeår : 1905 Opvarmning : Dampvarme
Hjuldiameter : 1.000 mm Klasse : 3. klasse
Lejetype : Glidelejer Siddepladser : 50 Rygere
Vognvægt : 14 tons Damekupé : Nej
Hastighed : 70 km/t Toilet : Nej
Bremse : Trykluft Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 11 tons Beklædning : Metalplader, lys grøn
Længde : 10.700 mm Placering : Græsted
El-anlæg : 24 Volt Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager