Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

København - Slangerup Banen, KSB C 51

KSB C51

Banen mellem København og Slangerup åbnede i 1906, og blev fra starten forsynet med en ret rigelig vognpark.


De fleste af vognene var lukkede tagryttervogne, men imellem dem var der to af de såkaldte åbne sommervogne. Det var vogne, der var uden vinduer i siderne, og beregnet til brug om sommeren. Vognene fik litreringen C 1 og C 2.


Publikum klagede dog over at skulle sidde i støv og træk, og kun ti år efter leveringen blev de to vogne ombygget til lukkede personvogne. Efter ombygningen blev vognene omlitreret til C 51 og C 52.


Ved Statsbanernes overtagelse af KSB i 1948 omlitreredes vognene atter, denne gang til Cæp 4999 og Cæp 5000. Der gik dog ikke mange år, før de blev ombygget til værkstedsvogne og på den måde overlevede, indtil de endeligt blev udrangeret i begyndelsen af 1970'erne.

KSB C 51 teknisk


KSB C 51 er en typisk privatbanevogn med metal beklædning. Vognen var født som åben skovvogn uden sideruder. Vognen er udstyret med elektrisk belysning og automatisk trykluftbremse. Vognen kan opvarmes med dampvarme og elektrisk varme.


Læse mere om KSB C 51

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager