Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

KSB C 40 Historie

KSB_C40_EO_400x 266

Scandia leverede et antal to-akslede personvogne til Slangerupbanens åbning i april 1906.


Vognene var alle forsynet med olielamper og var malet i en frisk grøn farve. Frem til DSB's overtagelse af Slangerupbanen i 1948 kørte C 40 et utal gange fra København til Slangerup, men med DSB's overtagelse samt nedlæggelsen af det yderste stykke fra Farum til Slangerup i 1954, blev de bedste af KSB-vognene tømt for inventar og indrettet som rullende værkstedsvogne. C 40 overlevede herved som værkstedsvogn frem til klubbens overtagelse i 1967.


Da klubben i 1968 begyndte med de første veterantogskørsler på Hornbækbanen, var der et stort ønske om at køre med en vogn fra Hornbækbanen. Den originale HHGB C 8 blev ophugget i 1952, men da København - Slangerup Banen samtidig havde fået leveret tilsvarende vogne, besluttede klubben i efteråret 1968 at ombygge KSB C 40. Klubbens medlemmer har brugt mere end 4000 ulønnede arbejdstimer på at rekonstruere den gamle HHGB C 8 vogn.


Alt inventar har skullet nyfremstilles. Det gælder f.eks. træsæderne med de høje rygge, bagagehylderne med de fine smedejernsholdere og de karakteristiske hyggelige petroleumslamper. Det er lykkedes for klubben at rekonstruere den gamle HHGB C 8 så godt, at klubben søndag den 26. september 1971 kunne fremvise en tro kopi af den vogn, Hornbækbanen fik leveret i 1907. I mange år indgik C 8 i den faste Hornbækbanestamme og var en meget populær vogn.


I 1998 trængte vognen efterhånden til en gennemgribende restaurering efter 27 års drift. Det blev nu besluttet at føre vognen tilbage til sit oprindelige udseende som KSB C 40. Der blev opsat skillevæg samt indrettet toilet i vognen. Vognen blev i 2003 atter sat i drift, men nu som KSB C 40.


HHGB_C8_V1

HHGB C8 som den så ud. Den gamle HHGB C8 vogn eksisterer således ikke mere, kun som foto.


Se KSB C 40's interiør



Byggested : Scandia, Randers Belysning : Petroleum
Byggeår : 1907 Opvarmning : Dampvarme
Hjuldiameter : 990 mm Klasse : 3. klasse
Lejetype : Glidelejer Siddepladser : 50 Rygere
Vognvægt : 11,5 tons Damekupé : Nej
Hastighed : 70 km/t Toilet : Nej
Bremse : Trykluft Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 11,5 tons Beklædning : Metalplader
Længde : 11.900 mm Placering : Græsted
El-anlæg : - Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager