Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

KSB B 6 Historie

KSB B6

Til Slangerupbanens åbning i 1906 blev der anskaffet et stort antal personvogne, og blandt dem var 8 stk. 3. klasses personvogne, som blev benævnt KSB B 1 - 8. Det var for den tid karakteristiske privat-banevogne, bygget i træ med pladebeklædte vognsider og forsynet med tagrytter (betegnelse for lyskassen på taget).


Toilet i vognene mente man ikke, at passagererne havde brug for. Det kom først i de vogne, der blev leveret i de efterfølgende år. Omkring århundredeskiftet var det meget almindeligt at indrette ventesale og kupéer kun for damer, således at de kunne sidde i fred for mandspersoner. B 6 er indrettet med en sådan "dame-kupé".


Fra starten var vognene forsynet med petroleumslamper, hvis noget søvnige blus gav anledning til utallige klager og bl.a. medførte en demonstration fra en gruppe af de faste rejsende. De mødte op på Nørrebro Station med tændte julelys, som de anbragte i kupéerne. I 1917 fik man endelig indført gasbelysning i vognen. Det gav nok mere lys, men til gengæld mange betjenings- og vedligeholdelsesproblemer og med en ulidelig stank til følge, når det ikke virkede ordentligt.


Slangerupbanen blev overtaget af DSB i 1948, og da var alt det oprindelige materiel stadig i behold. Kun enkelte af vognene fandt i en kortere periode nåde for DSB's kritiske øjne. Resten, deriblandt B 6, blev ombygget til rullende værksteder, hvilket medførte, at alt inventar og alle skillerum blev fjernet og vinduer og døre delvis blændet af. Vognen blev brugt til dette formål til 1978, hvor den blev overladt til Nordsjællands Jernbaneklub.


I 1983 blev restaureringen påbegyndt som et beskæftigelsesprojekt i Lyngby - Taarbæk Kommune. Lyngby - Taarbæk Kommunes Værkstedsskole kom til at udføre et kolossalt stort stykke arbejde. Det viste sig nemlig hurtigt, at der ikke var så forfærdelig meget af det gamle, der kunne genanvendes. Ca. 80% af vognkassen er helt ny, og alt inventar er til mindste detalje genopbygget efter gamle tegninger eller modeller.


Da vognen i 1986 stod færdig, oplevede klubben den glæde at modtage fem kopier af de originale petroleumslamper til vognbelysningen fra De forenede Bryggerier. Vognen fremtræder i dag nøjagtig, som da den forlod fabrikken i 1905


Se KSB B 6's interiør



Byggested : Scandia, Randers Belysning : Petroleum
Byggeår : 1905 Opvarmning : Dampvarme
Hjuldiameter : 1.000 mm Klasse : 3. klasse
Lejetype : Glidelejer Siddepladser : 20 Rygere, 20 ikke rygere
Vognvægt : 13 tons Damekupé : 10 pladser
Hastighed : 70 km/t Toilet : Nej
Bremse : Trykluft Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 10 tons Beklædning : Metalplader, lys grøn
Længde : 10.700 mm Placering : Græsted
El-anlæg : - Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager