Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

KSB A 6 Historie

KSB A6

Jernbanen fra København til Slangerup åbnede i 1906. Banen var fra starten en stor succes, hvorfor det snart skulle vise sig, at det vognmateriel, der var indkøbt, slet ikke slog til. Det var helt galt på sommersøndage, når Nørrebros befolkning skulle på udflugt til Hareskoven og andre steder langs Slangerupbanen. Selv åbne godsvogne blev taget i brug - overdækket med en baldakin, så de rejsende dog var nogenlunde beskyttet mod røg og sod fra lokomotivet.


Bygningen af KSB A 6 blev påbegyndt i 1906. Vognen blev banens fornemste vogn og nok den fineste, der er bygget til en privatbane nogen sinde. Den indeholdt 1. klasse, og det var noget, det ikke var beskåret menigmand at køre på.


Vognen blev i en årrække hovedsagelig anvendt af "Grevinden af Bagsværd". Hun reserverede hele 1.-klasses-kupéen, så hun kunne komme standsmæssigt til "staden".
Man havde på den tid tre klasser i mange tog. Når man skulle køre på første klasse, var det almindeligt, at man bestilte en hel salon i forvejen, hvor hver af pladserne kostede prisen for en 2.- og 3.-klasses billet.


Salg af første klasses billetter har aldrig været opgivet i Slangerupbanens regnskaber, så vi gætter på, at salonen kun har været brugt, når særlig fornemme personer eller banens direktion skulle ud på rejse. I 1910 forsvandt første klasse, og A 6 blev nu brugt som ren 2.-klasses-vogn indtil 1930, hvor 2. og 3. klasse blev slået sammen. På det tidspunkt var plysset nok noget mølædt.


Slangerupbanen blev overtaget af DSB i 1948, og da blev A 6 omgående kasseret og omdannet til rullende værksted. Alt inventar blev fjernet og erstattet af arbejdsborde og værktøjsmaskiner. Mod slutningen af 1970'erne blev vognen endeligt udrangeret og købt af Østsjællandske Jernbaneklub.


Nordsjællands Jernbaneklub byttede i 1981 SJS Cc 313 med KSB A 6. At restaurere KSB A 6 tilbage til sin oprindelige skikkelse ville blive særdeles kostbart og vanskeligt, var alle klar over. Her kom Helsingør Kommune klubben til hjælp i form af et beskæftigelsesprojekt, og i 1984 blev vognen transporteret til kommunens værksted i Murergade i Helsingør og den omfattende restaurering påbegyndt. Ikke alene skulle alt inventar genskabes efter tegninger og modeller, men det viste sig også nødvendigt delvis at forny de bærende dele i vognen samt den tekniske udrustning i form af bremsetøj og varmeanlæg.


KSB A 6 kostede i 1906 11.500,- kr at bygge. Restaureringen 80 år senere kostede alene i materialer 150.000,- kr. Den 12. november 1986 blev A 6 genindviet efter at have været ude af drift som personvogn i næsten 40 år.


Se KSB A 6's interiør



Byggested : Scandia, Randers, Danmark
Belysning : Petroleum
Byggeår : 1907
Opvarmning : Dampvarme
Hjuldiameter : 990 mm
Klasse : 1. og 2. klasse
Lejetype : Glidelejer
Siddepladser : 1. kl.: 6 , 2. kl.: 29
Vognvægt : 15 tons
Damekupé : Nej
Hastighed : 70 km/t
Toilet : Ja
Bremse : Trykluft
Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 13 tons
Beklædning : Metalplader, lys grøn
Længde : 12. 200 mm
Placering : Græsted
El-anlæg : -
Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager