Søg

 

Nyheder

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

28. februar 2016

Arrangementer 2016 er klar

Arrangementer 2016 er klar Nordsjællands Ve...

Bruger Login
Bruger Login

KHB M 4 Historie

KHB_M4_JL_2_400x 266

Kagerup - Helsinge Banen var en sidebane til den oprindelige Gribskovbane (Hillerød - Græsted åbnet i 1880). Det var et selvstændigt driftsselskab med eget rullende materiel. Fra åbningen i 1897 af den kun 6 km lange strækning var der driftsfællesskab med Gribskovbanen.


Der blev kun anskaffet meget lidt rullende materiel til banen, og den sidste personvogn, som banen fik, var M 4. Den blev leveret samtidig med to lignende vogne til Gribskovbanen. M 4 er det eneste bevarede køretøj fra den lille bane. I 1920 ombyggedes vognen og fik nu litreringen KHB B 20.


I 1924 åbnedes strækningen fra Helsinge til Tisvildeleje, også som et selvstændigt selskab, og på lige fod med KHB. Da denne driftsform snart viste sig uhensigtsmæssig, dannedes i 1945 A/S Gribskovbanen, og vognen omlitreredes til GDS C 34.


De tre vogne var i drift i 45 år. I den periode blev der ændret meget på dem. Største ombygning var i 1934, da Vognfabrikken Scandia ombyggede dem til bivogne for de dengang helt nye Triangelmotorvogne. Den udvendige beklædning af jern blev erstattet af teaktræ, og indvendig blev vognen helt ryddet og genopbygget med nye skillerum og moderne lædersofaer.


I 1961 blev alle vognene udrangeret. To blev solgt som sommerhuse efter undervognene var ophugget, mens en enkelt vogn (GDS C 33) blev solgt med bevaring for øje. Desværre brændte den, og resterne af undervognen blev overladt til Nordsjællands Jernbaneklub.


Via en efterlysning i Frederiksborg Amts Avis lykkedes det at opspore én af vognkasserne (C 34), som blev anvendt som overnatning for en af landevejens riddere. Den var i en sørgelig forfatning, da den blev fundet i 1977. Vognkassen blev senere restaureret af arbejdsløse i Græsted -Gilleleje Kommune og undervognen istandsat på lignende måde i Frederiksberg Kommune. Samlingen og færdiggørelsen er foretaget af Nordsjællands Jernbaneklub i 1985.


Vognen er tilbageført helt i den skikkelse, den havde som ny i 1916.


Se KHB M 4's interiør



Byggested Scandia, Randers, Danmark
Belysning Elektrisk
Byggeår 1916 Opvarmning Dampvarme
Hjuldiameter 950 mm Klasse 2. og 3. klasse
Lejetype Rullelejer Siddepladser 2. kl.: 6, 3. kl.: 21
Vognvægt 13 tons Damekupé Nej
Hastighed 70 km/t Toilet Ja
Bremse Trykluft Post- og rejsegods Nej
Bremsevægt 11 tons Beklædning Metalplader, bordeauxrød
Længde 10.040 mm
Placering Græsted
El-anlæg 24 Volt, dynamo Status I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager