Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

FFJ Cb 1 Historie

FFJ_Cb 1_V1_400x 244

FFJ Cb 1 er bygget til Fjerritslev - Frederikshavn Jernbane i 1913, men kom ofte til også at køre på strækningen helt til Thisted, da de to strækninger fra Fjerritslev til henholdsvis Thisted og Frederikshavn i udbredt grad brugte hinandens materiel, selv om det faktisk var to selvstændige jernbaneselskaber.


Oprindelig hed vognen Cv 107 og så fra starten noget anderledes ud end i dag. Vognen har i den ene ende en bogie. Det skyldes, at der her stod en stor varmekedel, som anvendtes til togopvarmning. Vognen kunne således varme en hel togstamme op, så man ikke behøvede at have et damplokomotiv koblet til vognene for at holde dem opvarmet. I gamle dage var blandettog (tog bestående af både person- og godsvogne) og rangering på hver eneste lille landstation meget almindelige.


Omkring anden verdenskrig blev kedlen fjernet og vognen omlitreret til Cb 1. Ud over kedelrummet var der to afdelinger til passagerer, én til rygere og én til ikke-rygere. I dag anvendes kedelrummet som tjenestekupé for togpersonalet. Den ene af kupéerne er af Nordsjællands Jernbaneklub bygget om til togkiosk, da det er meget nødvendigt at kunne sælge jernbanebøger, postkort med mere til vort publikum som supplement til indtægten fra solgte billetter. Endelig er der i den ene ende af vognen toilet med indgang fra kupeen.Efter at kedlen var blevet fjernet, indsatte man i den ene kupé en lille kakkelovn, en såkaldt spareovn. Den måtte kun fyres med tørv. Denne ovn findes stadig.


Da FFJ blev nedlagt i 1969, var klubben interesseret i vognen, men da klubben var ganske ung, og pengekassen tom, købte et af klubbens medlemmer vognen, og forærede den til klubben. Vognen var i god stand ved overtagelsen, og kunne straks indsættes i klubbens veterantog.


Ved en modernisering i 1940'erne blev alle væggene i kupéerne og i tjenestekupéen malet brune forneden og hvide foroven. På træsæderne blev der sat små læderhynder. Ved en restaurering i 1978 er al denne maling blevet fjernet og en del af træværket udskiftet og lakeret, så vognen nu, hvad dette angår, er ført tilbage til sit udseende i 1913. Samtidig blev der indrettet salgskiosk i vognens midterste afdeling.


Se FFJ Cb 1's interiør



Byggested : Scandia, Randers, Danmark Belysning : Elektrisk
Byggeår : 1913 Opvarmning : Dampvarme og kakkelovn
Hjuldiameter : 930 mm Klasse : 3. klasse
Lejetype : Glidelejer Siddepladser : 26 Rygere
Vognvægt : 17 tons Damekupé : Nej
Hastighed : 70 km/t Toilet : Ja
Bremse : Trykluft Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 14 tons Beklædning : Teaktræ
Længde : 13.460 mm Placering : Græsted
El-anlæg : 24 Volt, dynamo Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager