Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

DSB Ce 1304 Historie

Lk _400_267

De første jernbaner på Sjælland blev drevet af Det Sjællandske Jernbane Selskab, og til dette selskab blev der fra 1880 til 1885 bygget 18 personvogne uden vinduer til brug i sommerhalvåret.


Vognene blev indsat på strækningen fra København til Holte og Klampenborg, og ældre københavnere husker endnu vognene fra skovturene til Dyrehaven. De fik hurtigt tilnavnet "Skovvogne". Da det Sjællandske Jernbane Selskab ophørte i 1885, overgik vognene til det nydannede DSB, og der blev yderligere bygget 26 åbne vogne i årene frem til 1897. En del blev indsat på Kystbanen til Helsingør, som åbnede i 1897.


Ved DSB's overtagelse blev vognene omlitrerede fra SJS Cc 3xx til DSB Ce 13xx. Således var DSB Ce 1304 første litrering SJS Cc 311.


De åbne vogne frembød intet læ for de rejsende, og de blev derfor hurtigt upopulære. For at bøde lidt på ulemperne forsøgte man i årene 1906 - 1908 at forsyne vognene med skydevinduer, der kunne dække halvdelen af vognen. Meningen var, at man skulle skyde vinduerne fra den ene ende af vognen til den anden efter kørselsretningen, men det hjalp kun lidt, og ofte satte vinduerne sig uhjælpeligt fast i sod og snavs fra lokomotivet.


Ved S-banens åbning i 1934 blev vognene udrangeret. De fleste blev dog ombygget til rullende værksteder og kørte som sådanne i mange år.


Nordsjællands Jernbaneklub overtog i 1968 DSB Ce 1304. Klubben valgte på dette tidspunkt, at føre vognen tilbage til det oprindelige udseende fra Det Sjællandske Jernbane Selskabs tid. Det vil sige som en grøn skovvogn. Således blev vognen litereret igen hos Nordsjællands Veterantog til SJS Cc 311, og har kørt indtil 2009, hvor vognen trængte til en større reparation.


Da klubben overtog vognen i 1968 blev den på et sidespor på Gentofte station sat i stand til brug for Veterantoget. Da vognen i 1985 fyldte 100 år, skænkede Atlas Copco A/S et større beløb til en meget gennemgribende restaurering. Den indbefattede bl.a. nye vognsider, træbænke og petroleumslamper. Nordsjællands Jernbaneklub kunne derfor præsentere en af de ældst bevarede personvogne ført tilbage til den skikkelse, den fremstod i, da Atlas i Sverige leverede Cc 311 til det Sjællandske Jernbane Selskab.


Da vognen trængte igen til en større renovering i 2009, blev vognens maling slebet i grund, og man fandt da, at vognen oprindelig har været bemalet i en rød farve og altså ikke i den mørkegrønne farve. Dette gav klubben en række diskussioner om oprindelse og farver. Da det ser ud til at vognen oprindelig har været leveret i den røde DSB farve, besluttede klubben at forvandle den grønne SJS Cc 311 til DSB Ce 1304. I 2012 blev vognen i DSB Cc 1304 skikkelse igen indsat i drift. Du kan se lidt billeder fra tiden som SJS Cc 311 her.


Skovvognene er særdeles populære i vores sommertog. Det er en helt speciel oplevelse at mærke luften, nyder lugtindtrykkene fra skov, marker og enge efterhånden som toget passerer disse.


Se DSB Ce 1304's interiør



Byggested : Atlas, Stockholm, Sverige Belysning : Petroleum
Byggeår : 1885 Opvarmning : Ingen
Hjuldiameter : 1.090 mm Klasse : 3. klasse
Lejetype : Glidelejer Siddepladser : 40
Vognvægt : 13 tons Damekupé : Nej
Hastighed : 80 km/t Toilet : Nej
Bremse : Trykluft Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 12 tons Beklædning : Metalplader, rød
Længde : 10.190 mm Placering : Græsted
El-anlæg : - Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager