Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

København - Slangerup Banen, KSB C 2

KSB_C2Banen mellem København og Slangerup åbnede i 1906, og blev fra starten forsynet med en ret rigelig vognpark. De fleste af vognene var lukkede tagryttervogne, men imellem dem var der to af de såkaldte åbne sommervogne. Det var vogne, der var uden vinduer i siderne, og de var derfor udelukkende beregnet til brug om sommeren. Vognene fik litreringen C 1 og C 2.


De to vogne var 3. klasses storrumsvogne med plads til 50 rejsende. Selv om vognene var åbne, havde de petroleumsbelysning i loftet. Lige som ved de andre baner med åbne skovvogne klagede publikum over at skulle sidde i støv og træk, og kun ti år efter leveringen blev de to vogne ombygget til lukkede personvogne. Det var en meget speciel form for vinduer, der blev sat i. Små rektangulære vinduer, der gav vognene et meget særpræget udseende. Efter ombygningen blev vognene omlitreret til C 51 og C 52.


Sammen med alle de øvrige vogne hos KSB fik vognene på et tidspunkt det svenske AGA Acetylengasbelysning. De to vogne havde fra starten vacuum- og skruebremse og fik aldrig andet i deres tid på KSB. Af sikkerhedsmæssige årsager har Nordsjællands Jernbaneklub sat tryk-luftbremse på C 51.


Allerede i 1930 havde begge vogne fået indlagt elektrisk belysning og varme. Ideen var, at man brugte den elektriske belysning og varme, når vognene indgik i de dieselelektriske motortog. Gaslyset og dampvarmen blev så brugt, når trækkraften var et damplokomotiv.


Ved Statsbanernes overtagelse af KSB i 1948 omlitreredes vognene atter, denne gang til Cæp 4999 og Cæp 5000. Der gik dog ikke mange år, før de blev ombygget til værkstedsvogne og på den måde overlevede, indtil de endeligt blev udrangeret i begyndelsen af 1970'erne.  Nordsjællands Jernbaneklub købte begge vognene for at kunne præsentere publikum for to epoker i dansk jernbanehistorie. KSB C 51 er i dag ført tilbage til sit udseende umiddelbart efter ombygningen i 1915, og KSB C 2 er pr. 2010 hensat til senere restaurering.


Byggested : Scandia, Randers, Danmark Belysning : Petroleum
Byggeår : 1905 Opvarmning : Dampvarme
Hjuldiameter : 990 mm Klasse : 3. klasse
Lejetype : Glidelejer Siddepladser : 50 Rygere
Vognvægt : 14 tons Damekupé : Nej
Hastighed : 70 km/t Toilet : Nej
Bremse : Trykluft Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 11 tons Beklædning : Metalplader, lys grøn
Længde : 10.700 mm Placering : Fredensborg
El-anlæg : - Status : Hensat
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager