Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

HHGB M 1 Historie

HHGM M1Hornbækbanen startede ligesom alle andre danske privatbaner med udelukkende damplokomotiver som trækkraft. Efter 1. verdenskrig nåede kulpriserne i Danmark rekordhøjder, og det blev tvingende nødvendigt at se sig om efter en eller anden form for motorlokomotiv.


Banen prøvede først med at lade en af sine godsvogne ombygge til en meget primitiv form for motorlokomotiv. Efter et halvt år opgav man. Et par år senere lejede man et motorlokomotiv fra den svenske fabrik DEVA (Diesel Elektriska Vagn Aktie-bolaget) i Västerås. Lejemålet løb fra 1923, og da motorlokomotivet viste sig på alle måder at svare til forventningerne, købte HHGB det i 1925.


Ombygning af HHGB M 1


Da havnesporet i Helsingør visse steder har nogle meget skarpe kurver, måtte Scandia i Randers dog, inden det blev sat i drift, ombygge det, så det i stedet for lænkeaksler fik bogier. Ved denne ombygning flyttede banemotorene plads fra yderste til inderste hjulsæt.


Indretningen af HHGB M 1


Motoren ligger midt i vognen, og der er i hver ende et førerrum. Førerpladsen er i højre side af førerrummet, så der er mulighed for at gå fra lokomotivet til vognene. Bag førerpladsen i den ene ende er der et rejsegodsrum med dobbelte fløjdøre i begge sider, og i den modsatte ende, også bag førerrummet, er der en postkupé. Her er der adgang både fra førerrum og maskinrum og desuden gennem en enkelt dør i vognsiden. Motorlokomotivet var ikke bygget til de store tog, men det var der heller ikke brug for i HHGB's normale drift. Maksimalt en bogievogn eller to to-akslede vogne kunne HHGB M 1 klare.


Atlas-diesel motoren


HHGB M 1 er udstyret med en 6 cylindret enkeltvirkende dieselmotor leveret af Atlas. Motoren yder 120 Hk. Motoren er direkte koblet til hoveddynamoen, der leverer strøm til banemotorene. Motoren startes med startluft.


Lokomotivets motor er enestående derved, at den forstøver olien ved hjælp af trykluft. Et særligt system af spejle gjorde det muligt for motorføreren fra førerpladsen at se, om motoren arbejdede korrekt. Dette kunne han kontrollere ved at se på udstødningsrøgen.


HHGB M 1 udrangeres


Efter 1930'erne var M 1 for det meste kun reserve for det andet af banens lokomotiver, men da dette brændte på havnen i Helsingør i 1969, kom M 1 til at være alene om godstogene. De sidste år kunne den gamle maskine knap nok slæbe sig af sted, og i 1974 blev den endeligt udrangeret. Nordsjællands Veterantog købte M 1 i 1975. Det hører til blandt verdens ældste diesellokomotiver og er derfor en værdig museumsgenstand. Det bliver et meget stort arbejde at sætte lokomotivet i køreklar stand. Lokomotivet er udstillet i Gedser Remise.



Byggested : DEVA, Västerås, Sverige Tjenestevægt : 34 tons
Byggeår : 1921 Tomvægt : 34 tons
Byggenummer : 17 Bremsevægt : -
Akselfølge : 1A A1 Brændstofforråd : -
Motor : Atlas Hastighed : 60 km/t
Cylinderantal : 6 cylindre Bremse : Trykluft
Motorvolumen : - Længde : 14.400 mm
Motoreffekt : 120 hk El-anlæg : Elektrisk
Brændstof : Diesel Belysning : Elektrisk
Transmission : Elektrisk Siddepladser / toilet : -
Lejetype : Rullelejer Placering : Gedser
Hjuldiameter : - Status : Hensat
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager