Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

Helsingør - Hornbæk Banen, HHB A 1

HHGB_A1_V1_400x 266I 1906 leverede fabrikken Vulcan i Maribo fire store bogievogne til Hornbækbanens åbning. Det var fire meget moderne gennemgangsvogne med åbne endeperroner, tagrytter, petroleumsbelysning samt vacuumbremser.


De to af vognene HHB A 1 og A 3 havde både 2. og 3. klasse, mens A 2 og A 4 var rene 3. klasses vogne.


Alene det, at banen startede med kun at købe bogievogne, var noget meget enestående for den tid.


Vognene var alle pladebeklædte, og A 1 og A 3 var inddelt i tre afdelinger, en 3. klasse rygere, en mindre damekupé (3. klasse ikke-rygere), og en 2.-klasses-kupé med plyssofaer. På grund af de relativ korte afstande og de ofte lange ophold på mellemstationerne havde ingen af vognene toilet.


De fire vogne havde ved leveringen dobbelte vinduer. A 1 og A 3 blev senere ombygget således, at hvert andet dobbeltvindue blev udskiftet med en stor spejlglasrude, der så til gengæld ikke kunne lukkes op.


I 1916 blev Hornbækbanen forlænget til Gilleleje, hvorved vognen blev omlitreret til HHGB A 1. Vognene havde i den tid, de kørte på Hornbækbanen, udelukkende vacuumbremse. Dette skyldes, at man allerede i 1947 begyndte at køre med skinnebusser, hvorefter de gamle vogne kun lejlighedsvis blev brugt. Trykluftbremse blev indført i Danmark under 2. verdenskrig.


I 1958 købte Helsingør Modeljernbaneklub HHGB A 1 for at anvende den som klubhus, opstillet på Helsingør Statsbanestation. De øvrige tre vogne blev ophugget i 1960 -61. Modeljernbaneklubben havde imidlertid ikke videre held med vognen, da klubbens modeller blev ødelagt af kondens og fugt, hvorfor man begyndte at se sig om efter mere permanente lokaler. Det fandt man så, og i 1962 flyttede klubben ud af HHGB A 1. Vognen, der nu var tilovers, forærede man til Dansk Jernbaneklub, der netop havde startet veterantogskørsel. Vognen kom til Klampenborg Station, hvor det var meningen, at den skulle restaureres, men planerne blev aldrig ført ud i livet.


På grund af Nordsjællands Jernbaneklubs tilknytning til Hornbækbanen indledte Nordsjællands Jernbaneklub og Dansk Jernbaneklub forhandlinger, som resulterede i at de to klubber i 1977 byttede vognene HFHJ B 51 og HHGB A 1. For at få vognen hurtigt ud at køre igen, blev den i 1980, som Nordsjællands Jernbaneklubs første beskæftigelsesprojekt, sendt til Saunte Station på Hornbækbanen. Værkstedsfaciliteterne var desværre dårlige, og klubbens tilsyn utilstrækkeligt, hvorfor projektet strandede i 1982. Vognen blev sendt til klubbens eget vognværksted i Lyngby. Her kom den indendørs, og klubbens medlemmer gik i gang med en gennemgribende restaurering. Vognen bliver ført tilbage til sit oprindelige udseende, som da den blev leveret til Hornbækbanen i 1906.


Vognen er pr. 2010 fortsat under restaurering.



Byggested : Vulcan, Maribo, Danmark Belysning : Petroleum
Byggeår : 1906 Opvarmning : Dampvarme
Hjuldiameter : 990 mm Klasse : 2. og 3. klasse
Lejetype : Glidelejer Siddepladser : 2. kl.: 20, 3. kl.: 40
Vognvægt : 21 tons Damekupé : Ja, 10 pladser
Hastighed : 70 km/t Toilet : Nej
Bremse : Trykluft Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 20 tons Beklædning : Metalplader, mørk rød
Længde : 15.340 mm Placering : Græsted
El-anlæg : - Status : Under restaurering
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager