Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

Danske Statsbaner, DSB Be 10404

Litra BBDe danske statsbaner fik i tiden fra 1912 til 1924 leveret 386 to- og tre-akslede personvogne med åbne endeperroner.

Imellem disse vogne, opstod litra Be på papiret allerede i 1914 som en kombineret 2.- 3.-klasses udgave. Der blev bygget i alt 244 sidegangsvogne fra 1916 til 1924, men af dem var kun fem den kombinerede 2.- 3.-klasses type.


De blev leveret i 1922, og at der kun blev bygget fem skyldtes, at der efter genforeningen blev brug for et mindre antal vogne til de sønderjyske sidebaner med et begrænset antal pladser på den fine klasse.


Vognene havde således to kupéer til 2. klasse og tre til 3. klasse med 12 henholdsvis 24 pladser.
Kupéernes indretning svarede til DSB's standard for de to klasser og havde på 2. klasse relieftrykt tapet indrammet af mahognilister og plydsbetræk på sæderne. På 3. klasse var væggene blot malede, og man måtte tage til takke med træsæder.


Det var ikke kun i Sønderjylland, de fem Be-vogne kørte. Også på andre baner i Jylland ved man, at der har kørt tog med denne vogntype indrangeret.


I 1934 blev vognen deklasseret til fælles-klasse, og alle sæder i vognen udskiftet til lædersæder med lave rygge af samme type som i de første S-tog. De fem vogne kom til at hedde litra Cz sammen med 35 tidligere 2.-klasses-vogne.
I 1941 omlitreredes vognene igen, og klubbens vogn kom da til at hedde Cv 4304. De sidste år kørte vognen på Sjælland.

Sidst i 50'erne blev vognene udrangeret. De bedste af dem blev ryddet for inventar, sæder, skillerum mv. og indrettet som rullende værksteder for baneafdelingen. I mange år stod klubbens vogn gemt væk på Frederiksberg Station og så umiddelbart ikke særlig interessant ud - men det var den.


Nordsjællands Jernbaneklub indgik i 1989 en aftale med Gentofte kommune om restaurering af vognen som et beskæftigelsesprojekt. At restaurere en vogn hvor alt inventar mangler, og hvor en stor del af træet i vognkassen skal udskiftes, er et meget stort og omfattende arbejde. Opbygning af kupéer mv. vil dog ikke give de helt store problemer, idet klubben for år tilbage fik lov til at rydde en 2.-klasses-vogn på Djursland og på den måde fik fat i alt maghoni-inventaret.


DSB_Be 10404_2008


DSB Be 10404 pr. 2015 under restaurering

 


Byggested : Scandia, Randers, Danmark Belysning : Elektrisk
Byggeår : 1922 Opvarmning : Dampvarme
Hjuldiameter : 993 mm Klasse : 2. og 3. klasse
Lejetype : Glidelejer Siddepladser : 2. kl.: 12, 3. kl.: 24
Vognvægt : 20 tons Damekupé : Nej
Hastighed : 80 km/t Toilet : Ja
Bremse : Trykluft Post- og rejsegods : Nej
Bremsevægt : 20 tons Beklædning : Teaktræ
Længde : 13.550 mm Placering : Græsted
El-anlæg : 24 Volt, dynamo Status : Under restaurering
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager