Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

Skinnebussen OHJ Sm14 / AHTJ Sm 1

Ahtj _sm 1_400 OHJ Sm 14 var oprindelig bygget til Aarhus - Hammel - Thorsø Jernbane, som AHTJ Sm 1. AHTJ var blandt de privatbaner, der fik levering af de første danskbyggede skinnebusser fra Scandia i Randers.


Vognen blev leveret i foråret 1948 og var forsynet med en Frichs-udviklet motor specielt til de nye danske skinnebusser.


På Hammelbanen kom skinnebussen ikke til at køre længe, for allerede i 1956 lukkede banen og skinnebussen solgtes til Odsherreds Jernbane, hvor den blev litreret OHJ Sm 14, og ommalet i banens karakteristiske farver med sølv for oven og rød for neden.

Heller ikke hos OHJ fik skinnebussen lang driftstid, for allerede i 1963 købtes nogle andre brugte skinnebusser fra Sverige af typen "Daddelæske". OHJ Sm 14 blev derfor solgt til Aalborg-Hadsund Jernbane,  AHJ, hvor den beholdt sin litrering.


Da AHJ lukkede 1969 blev skinnebussen solgt til en privatmand, hvorefter den havde en periode på den da nystartede Mariager-Handest Veteranjernbane, inden den i 1979 blev hensat.

Skinnebussen har derefter levet en "omtumlet" tilværelse. Først var den en tid ved DJK´s "Limfjordsbanen", for derefter at komme til "Skælskørbanen", som forsynede den med en Leyland-motor. I de sidste mange år har den været hensat under et halvtag i Skælskør. 2010 kom den atter til DJK, og kort efter skiftede vognen igen ejerskab til René Strandbygaard. I 2011 blev OHJ Sm 14 overtaget af Nordsjællands veterantog som gave fra René Strandgaard.

Skinnebussen er hensat for fremtidig renovering.

Grundlæggende er skinnebussen i hæderlig stand, og den er først og fremmest hel, intakt og stort set uændret i forhold til sit oprindelige udseende, både indvendig og udvendig. Eneste større ændring er fjernelse af den originale tagbagagebærer, samt modernisering med nyere indvendig sidebeklædning. Skinnebussen bærer præg af mange års udendørs ophold, og der forestår en del karosseriarbejde på dele af vognkassen.

 

Med i gaven fulgte en såkaldt rumpeged fra Nakskov-Rødby Jernbane, NRJ Sb83. Det er en let rejsegodsvogn eller bivogn der blev benyttet til bagage mm. Læs mere om NRJ Sb83 her.

 

OHJ Sm14 / AHTJ Sm1 teknisk

 


Byggested : Scandia, Danmark Tjenestevægt : 13 tons
Byggeår : 1948 Tomvægt : -
Byggenummer : 19 371
Bremsevægt : -
Akselfølge : 1A A1 Brændstofforråd : 150 liter
Motor : Frichs Hastighed : 70 km/t
Cylinderantal : 8 cylindre Bremse : Trykluft
Motorvolumen : - Længde : 14.355 mm
Motoreffekt : 160 Hk El-anlæg : 24 volt
Brændstof : Diesel Belysning : Elektrisk
Transmission : 4-trins mekanisk gearkasse
Siddepladser / Toilet : 48 / Ja
Lejetype : Rulleleje Placering : CVK
Hjuldiameter : 600 mm Placering : Hensat
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager