Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

LNJ Sm 13 Historie og teknik

SM13

Under den anden verdenskrig havde jernbanerne udført et meget stort transportarbejde, hvad der i forbindelse med den vanskelige materielsituation havde slidt voldsomt på banernes rullende materiel. For privatbanerne, og herunder Lyngby - Nærum Jernbane, var moderniseringen i henhold til lov nr. 130 af den 23. marts 1948 af meget stor betydning. Med hjemmel i denne lov fik næsten alle de danske privatbaner moderniseringslån til finacering af såvel nyt rullende materiel som modernisering af ældre enheder.


Nærumbanen var den første privatbane i Danmark, der helt forlod dampdriften. Allerede fra 1926 blev de første motorvogne fra Triangel i Odense sat i drift og kørte indtil 1952, hvor de gamle motorvogne blev erstattet af skinnebusserne, blandt andet LNJ SM-13 (SM = skinnebusmotorvogn). At man valgte at anskaffe nyt materiel skyldtes ikke blot, at de gamle motorvogne var ved at værte nedslidte, men også et ønske fra passagererne om at få tyve-minutter-drift, ligesom den københavnske S-bane, hvilket man tidligere, uden held, havde forsøgt med Triangelmotorvognene. det blev oprindeligt besluttet at anskaffe syv motorvogne og fem bivogne fra Scandia i Randers, men antallet af rejsende gik i årene inden leveringen, der tog to år, så man indskrænkede sig til kun at købe seks motorvogne og fem bivogne.


Motor _1Skinnebusserne var af samme model, som en stor del af de øvrige privatbaner på den tid anskaffede. Dog blev alle LNJ-vognene udstyret med plexiglas i rundingerne over dørene. Også hvad angik farven, havde banen sit eget design, idet man valgte sølvgrå farve til skinnebusmateriel, et - design der i øvrigt gik igennem banens almindelige busser. Midt på vognen var der anbragt i en rød stribe, ejendomsmærket LNJ var anbragt i et vingehjul malet på vognsiden, og litranummeret stod nedenunder.

Skinnebusserne blev sat i fast drift den 1. september 1952 og blev først afløst af de nye lynettetog den 28. juni 1968. Alle disse tog var røde. Nærumbanen lod til sit 75 års jubilæum i 1975 vognen male op i banens nye røde kulør. Nordsjællands veterantog overtog LNJ SM 13 i 1977. Den blev i de følgende otte år anvendt til mindre særtog. Omkring 1985 begyndte den gamle Frichs-motor der havde kørt mere end én million kilometer, at gøre knuder, hvorfor veterantoget måtte tage vognen ud af drift.


Den oprindelige motor fra Frichs så ud til at have kørt sin sidste tur, og klubben forsøgte med en MAN diesel motor istedet. Den blev meldt færdig i august måned 2004, men under en prøvekørsel primo september 2004, viste det sig, at den ilagte MAN-motor brød ned, med et stempel i cylinder 1. Bundkar, cylinder og motorblok blev dermed ødelagt.


Motor _3Det lykkedes klubben at finde en motorblok, krumptap m.m. type Mercedes 407 fra HHJ, og heldigvis passede denne motorblok ned i det eksisterende motorstativ i SM-13, beslag, kobling og gearkasse. Desuden lykkedes det at skaffe forskellige andre dele til motoren. Herved fik Sm 13 en hovedrenoveret motor, som vil kunne forventes at kunne køre ca. 1.000.000 km.


Lnj Sm 13 kørte prøvetur med den nye motor i 2006.

 

 

 

Motor _2LNJ Sm 13 teknisk

LNJ Sm 13 er udstyret med en 200 Hk, 6-cylindret dieselmotor af typen Mercedes type 407. Motorvolumet er 11,0 liter.


Oprindeligt er SM13 født med en manuel mekanisk gearkasse. Nærumbanen har imidlertid ombygget skinnebusserne med en 2-trins automatgearkasse.


Vognkassen er opbygget som et stålsvejst skelet der er beklædt med stålplader udvendigt. Køretøjet er udrustet med trykluftbetjente foldedører, som går indad. Dørene fastholdes i lukket tilstand ved hjælp at trykluft.


Herunder kan du se alle væsentlige data.



Byggested : Scandia, Danmark Tjenestevægt : 14 tons
Byggeår : 1952 Tomvægt : 13,7 tons
Byggenummer : 20 886 Bremsevægt : 14,0 tons
Akselfølge : 1A A1 Brændstofforråd : 150 liter
Motor : Mercedes Hastighed : 60 km/t
Cylinderantal : 6 cylindre Bremse : Trykluft
Motorvolumen : 11,0 liter Længde : 14.355 mm
Motoreffekt : 200 Hk El-anlæg : 24 volt
Brændstof : Diesel Belysning : Elektrisk
Transmission : Hydraulisk Siddepladser / Toilet : 46 / Ja
Lejetype : Rulleleje Placering : Græsted
Hjuldiameter : 600 mm Placering : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager