Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

Lyngby - Nærum Jernbane, LNJ Sm 13

SM13

Nærumbanen var den første privatbane i Danmark, der helt forlod dampdriften. Allerede i 1926 blev de første motorvogne fra Triangel i Odense sat i drift. Triangel-vognene blev først erstattet af skinnebusserne, da disse blev indsat i fast drift den 1. september 1952.


Skinnebusserne kørte herefter fast drift indtil de blev afløst af de nye lynettetog den 28. juni 1968. LNJ Sm 13 blev bygget i 1952 af Scandia i Randers og var i drift indtil 1968.


Skinnebusserne var af samme model, som en stor del af de øvrige privatbaner på den tid anskaffede. LNJ banen valgte sølvgråt design til sit skinnebusmateriel.


Nordsjællands veterantog overtog LNJ SM 13 i 1977. Den blev i de følgende otte år anvendt til mindre særtog. Omkring 1985 begyndte motoren at drille og den blev taget ud af vores drift. Efter nogle års reparation, bl.a. med ny motor blev Sm 13 igen sat i drift foråret 2004.

 

LNJ SM13 teknisk


LNJ Sm 13 er udstyret med en 200 Hk, 6-cylindret dieselmotor af typen Mercedes type 407. Motorvolumet er 11,0 liter. Hertil er tilkoblet en 2-trins automatgearkasse.


Læs mere om LNJ Sm 13

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager