Søg

 

Nyheder

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

28. februar 2016

Arrangementer 2016 er klar

Arrangementer 2016 er klar Nordsjællands Ve...

Bruger Login
Bruger Login

LNJ M4 Historie og Teknik

LNJ_M4_400x 266

Efter 1. verdenskrig førte banerne en hård økonomisk kamp, som skyldtes automobilens hastige udvikling. For at imødegå denne konkurrence begyndte man at se sig om efter alternativ trækkraft til de dyre damplokomotiver.


De forenede Automobilfabrikker i Odense var blandt de første, som introducerede motorkøretøjer til jernbanebrug. Fra 1924 startede fabrikken produktionen af de karakteristiske benzinmekaniske motor-vogne, som i årene frem til 1932 blev bygget i stort antal til DSB og privatbanerne.


Lyngby - Nærum Jernbane fik sine første motorvogne i 1926 og kunne allerede i 1936, som en af de første baner, helt ophøre med dampdriften.


LNJ M 4 er bygget til DSB og blev ved leveringen i 1927 benævnt DSB M 33. Den blev indsat på den nyåbnede Midtsjællandske Jernbane, som fik en overordentlig kort levetid. Da banen allerede i 1936 blev nedlagt, var M 33 overflødig og blev i 1937 solgt til LNJ. Ved ankomsten til Nærumbanen blev vognens toilet fjernet, så den blev i stil med banens øvrige materiel. Banens korte længde (ca. 8 km) berettigede ikke til toilet.


De næste 15 år tjente M 4 trofast LNJ. Under 2. verdenskrig, da benzinen blev rationeret, fik den påmonteret en stor gasgenerator. Efterhånden blev det dog svært for den gamle motorvogn at følge med, da hurtigere tog og bedre komfort blev et krav, og i 1951, da LNJ indsatte de sølvfarvede skinnebusser, måtte M 4 se sig degraderet til godstogslokomotiv. I 1958 ophørte godstrafikken på LNJ, og M 4 blev nu hensat på et sidespor bag remisen i Lyngby, hvor den siden fungerede som redskabsskur og opholdsrum for baneafdelingen.


LNJ M 4 SmallI forbindelse med banens 75 års jubilæum den 25. august 1975 blev det besluttet, at M 4 skulle bringes i køreklar stand igen. Nordsjællands Jernbaneklub blev kontaktet, og for 1.000,- kr. + moms skiftede vognen ejer. Opgaven kunne godt se lidt håbløs ud, da vognen havde stået ude i næsten 20 år uden nogen form for vedligeholdelse. Det viste sig dog, at de ædlere dele, takket være den gode vedligeholdelsesstand, det rullende materiel på LNJ er kendt for, havde modstået de mange år i det fri fantastisk godt. Selv om den originale Continental 100 hk benzin¬motor ikke havde kørt i mere end 15 år, så startede den allerede ved første forsøg. Få dage før 75 års jubilæet var M 4 færdig og fremstod som den så ud, da den i 1937 begyndte sine kørsler på Nærumbanen.


I 1992 gik der to hovedlejer i motoren, hvilket i hast blev repareret. Fra Blovstrød banen modtog klubben en reservemotor, som lige skulle efterses inden den kunne lægges i. Det tog sin tid, så i perioden september 1993 - august 1995 var vognen ude af drift. LNJ M 4 deltog selvfølgelig i Nærumbanens 100 års jubilæum i august 2000, men da motoren atter begyndte at gøre knuder sammenholdt med at klubben havde måtte sige farvel til makkervognen HVJ M 5 i foråret 2000, blev det besluttet at tage M 4 ud af drift. I 2012 indgik Nordsjællands Veterantog en aftale med Vestsjællands Veterantog om udlån af M4. I sommeren 2012 blev M4 kørt til Høng, hvor Vestsjællands Veterantog holder til.


25 års Triangelmotortogskørsel var slut.


Herunder kan du se alle væsentlige data:



Byggested : Triangel, Danmark Tjenestevægt : 16,0 tons
Byggeår : 1927 Tomvægt : 14,4 tons
Byggenummer : 1109 Bremsevægt : 16,0 tons
Akselfølge : 1A Brændstofforråd : 140 liter
Motor : Continental Hastighed : 60 km/t
Cylinderantal : 6 cylindre Bremse : Trykluft
Motorvolumen : 9,8 liter Længde : 11.600 mm
Motoreffekt : 100 hk El-anlæg : 12 Volt
Brændstof : Benzin Belysning : Elektrisk
Transmission : Mekanisk Siddepladser / Toilet : 35 / Nej
Lejetype : Rullelejer Placering : Udlånt til Vestsjællands Veterantog per 2012
Hjuldiameter : 870 mm Status : Hensat
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager