Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

Lyngby - Nærum Jernbane, LNJ M 4

LNJ M4

Efter 1. verdenskrig førte banerne en hård økonomisk kamp, som skyldtes automobilens hastige udvikling. Banerne havde ikke længere råd til de dyre damplokomotiver.


De forenede Automobilfabrikker i Odense var blandt de første, som introducerede motorkøretøjer til jernbanebrug. Fra 1924 startede fabrikken produktionen af de karakteristiske benzinmekaniske motor-vogne.


Lyngby - Nærum Jernbane fik sine første motorvogne i 1926 og kunne allerede i 1936, som en af de første baner, helt ophøre med dampdriften.


LNJ M 4 er bygget til DSB og blev ved leveringen i 1927 benævnt DSB M 33. Senere i 1937 blev LNJ M 4 solgt til LNJ. De næste 15 år tjente M 4 trofast LNJ. I 1958 blev M 4 hensat på et sidespor bag remisen i Lyngby.


Nordsjællands Jernbaneklub købte LNJ M 4 i 1975 for 1.000,- kr. + moms.

 

LNJ M4 teknisk


LNJ M 4 er udstyret med en 100 Hk, 6-cylindret benzinmotor af typen Continental. Motorvolumet er 9,8 liter. Transmissionen er mekanisk og LNJ M 4 er udstyret med trykluftbremser.

 

Læs mere om LNJ M4

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager