Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

Lyngby - Nærum Jernbane, LNJ M 4

LNJ M4

Efter 1. verdenskrig førte banerne en hård økonomisk kamp, som skyldtes automobilens hastige udvikling. Banerne havde ikke længere råd til de dyre damplokomotiver.


De forenede Automobilfabrikker i Odense var blandt de første, som introducerede motorkøretøjer til jernbanebrug. Fra 1924 startede fabrikken produktionen af de karakteristiske benzinmekaniske motor-vogne.


Lyngby - Nærum Jernbane fik sine første motorvogne i 1926 og kunne allerede i 1936, som en af de første baner, helt ophøre med dampdriften.


LNJ M 4 er bygget til DSB og blev ved leveringen i 1927 benævnt DSB M 33. Senere i 1937 blev LNJ M 4 solgt til LNJ. De næste 15 år tjente M 4 trofast LNJ. I 1958 blev M 4 hensat på et sidespor bag remisen i Lyngby.


Nordsjællands Jernbaneklub købte LNJ M 4 i 1975 for 1.000,- kr. + moms.

 

LNJ M4 teknisk


LNJ M 4 er udstyret med en 100 Hk, 6-cylindret benzinmotor af typen Continental. Motorvolumet er 9,8 liter. Transmissionen er mekanisk og LNJ M 4 er udstyret med trykluftbremser.

 

Læs mere om LNJ M4

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager