Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

Gribskovbanen, GDS L 1

GDS L1

Kort efter krigen udviklede William Bay, der var ingeniør hos Frichs i Århus, lokomotiver til privatbanerne. Lokomotiverne blev leveret i løbet af sommeren 1952.

Lokomotiverne blev et revolutionerende fremskridt for de hårdt trængte privatbaner. På grund af lokomotivernes form fik de hurtigt øgenavnet "marcipanbrød".

GDS L1 kørte i sine første år bl.a. persontog til København samt gods på Gribskovbanen. Om vinteren anvendtes lokomotivet også til snerydning og fik i 1980-erne skiftet sine to skovle ud med en stor plov.

Efter at godset sluttede på Gribskovbanen sidst i 1990-erne var der ikke meget for L1 at lave, og lørdag den 13. oktober 2001 overtog Jernbaneklubben lokomotivet.

Efter pinse 2003 påbegyndte klubben en gennemgribende restaurering, som blev afsluttet i 2005, hvor Gribskovbanen fejrede sit 125 års jubilæum.

GDS L 1 teknisk


GDS L 1 er udstyret med 2 stk 6-cylindret 375 Hk turboladet Frichs dieselmotorer, der hver trækker en hoved- og en hjælpedynamo. Dynamoerne leverer strøm til de fire banemotorer der trækker lokomotivet. Motorvolumet er 2 x 42 liter.

 

Læs mere om GDS L1

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager