Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

DSB Mc 653 Historie og Teknik

VLTJ_M2_2_01_februar _1976_Carsten _Schwartz _v2


Statsbanerne købte sidst i tyverne en del små motorvogne til deres sidebaner. DSB Mc 653 er en videreudvikling og forbedret udgave af DSB's første motorvogne, Me - vognene (se f.eks. LNJ M 4, der er af denne type). Da den blev leveret til DSB i 1928, blev den litreret Mf 67. De væsentligste forbedringer bestod i større motor, en fire-trins gearkasse, samt at man var så forudseende at forsyne vognene med almindeligt træktøj og puffer.


Ved den store omlitrering af DSB's materiel i 1941 kom vognen til at hedde Mf 646.
Vognene blev anvendt på DSB's mange sidebaner med moderat persontrafik. De gjorde stor gavn, og i 1950 blev en del af dem moderniseret med dieselmotorer på 150 hk. Mf 646 blev ved den lejlighed omlitreret til DSB Mc 653. Dette forlængede deres levetid med ca. seks år. Sidst i 50'erne var kravet om moderne materiel med god komfort så stort, at vognene enten blev erstattet af de kendte Mo-vogne, eller også blev sidebanen blot nedlagt. De ombyggede motorvogne blev alle solgt til privatbanerne, hvor de blev brugt til såvel person- som godstog, når disse tog ikke var på mere end fem - seks vogne.


En af vognene kom til Ringkøbing - Ørnhøj - Holstebro Jernbane, hvor den nu omlitreredes til RØHJ M 4. Her kørte vognen til banen blev nedlagt i 1962, hvorefter den blev solgt til Vemb - Lemvig - Thyborøn Jernbane og blev litreret VLTJ M 2. Her blev den hovedsagelig anvendt til lettere godstog, til brug for baneafdelingen og til lidt rangering.

 

VLTJ_M2_1_01_februar _1976_Carsten _Schwartz _v2I 1974 blev vognen solgt til Triangelklubben, der i 1978 videresolgte den til Nordsjællands Jernbaneklub. Efter de sidste år på VLTJ var vognen i meget dårlig forfatning. I et forsøg på at få vognen hurtigt ud at køre igen, indgik man aftale med en kommune om et beskæftigelsesprojekt. Desværre indså projektets leder først for alvor opgavens omfang, da man havde fået skilt hele vognen ad. Nordsjællands Jernbaneklub står derfor nu med et køretøj, som det vil være et overordentligt stort arbejde at få ud at køre igen.


Pr. 2010 har klubben ikke noget arbejdsmæssig overskud til at genoptage restaureringen af DSB Mc 653. Vognen henstår på en sporramme i Græsted.


Det ovenfor viste billeder er fra Vemb - Lemvig - Thyborøn tiden, hvor Carsten Schwartz en kold februar-dag i 1976 fik taget billederne. Carsten har venligst udlånt billederne til os og har selvfølgelig Copyright til disse. Carsten Schwartz's hjemmeside, www.gate2train.dk, beskriver mere om bl.a. jernbanen og VTLJ M 2.


Herunder kan du se alle væsentlige data.



Byggested : Triangel, Odense, Danmark Tjenestevægt : 18,0 tons
Byggeår : 1928 Tomvægt : 16,7 tons
Byggenummer : 1213 Bremsevægt : -
Akselfølge : 1A Brændstofforråd : 125 liter
Motor : Leyland 0680 Vertical Engine Hastighed : 70 km/t
Cylinderantal : 6 cylindre Bremse : Trykluft
Motorvolumen : 11,1 liter Længde : 11.330 mm
Motoreffekt : 150 hk El-anlæg : 24 Volt
Brændstof : Diesel Belysning : Elektrisk
Transmission : Mekanisk Siddepladser / Toilet : 33 / Ja
Lejetype : Rullelejer Placering : Græsted
Hjuldiameter : 930 mm Status : Hensat
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager