Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

OHJ E 243 Historie

OHJ_E243_400x 266

Til Odsherredsbanens åbning i 1899 anskaffedes bl. a. to rejsegods- og kedelvogne, som fik litreringen OHJ E 242 og OHJ E 243. Begge vogne blev leveret med åbne endeperroner. Endnu så sent som i 1931 stod vognene opført hos DSB som rejsegods- og kedelvogne, og begge havde endnu den oprindelige petroleumsbelysning. Ved en senere ombygning blev kedlen fjernet, vognene fik elektrisk belysning, og endeperronerne blev lukket.


Den vogn, Nordsjællands Jernbaneklub i dag har, er OHJ E 243. Vognen har et stort pakrum med skydedøre i begge sider, begge forsynet med vinduer. I den ene ende af pakrummet, adskilt med en skillevæg, har klubben indrettet værksted. Her findes værktøj, 220 volt dieseldrevet elværk, smøreolie; alt hvad man kan få brug for på en større udflugt, hvor man er væk hjemmefra i længere tid.


I modsatte ende af vognen er der en lille togførerkupé. I begge sider af denne er der kigkasser, så togføreren uden at skulle rejse sig kan se ned langs begge sider af toget. I togførerkupéen findes vognens skruebremse, og her er der også en lille kakkelovn til opvarmning og kogning af kaffe, tilberedning af varm mad og meget andet. Ved siden af togførerkupéen er der et lille forrum med reol, knager og emaljehåndvask.


I begge ender har vognen døre med vinduer samt overgangsbro. Det var solidt håndværk, Vulcan lavede i sin tid. OHJ E 243 var i drift helt frem til 1975 med sidste revision i 1971. Året efter, i 1976, fandt nogle af Nordsjællands Jernbaneklubs medlemmer vognen i Holbæk, og den blev købt af Odsherredsbanen for 1000,- kr + moms.


Ligesom alle klubbens andre vogne fik E 243 straks efter købet fornyet sit tagpap. Ved købet var vognen i relativ dårlig stand. Klubben gik derfor i gang med restaureringsarbejdet allerede i 1977. Det var nødvendigt at udskifte meget af træværket, bl.a. var egetræsvangerne under gavlene samt nogle af de lodrette stolper stærkt angrebet af råd. Da man i dag ikke uden store udgifter kan få brædder med samme bredde som i gamle dage, har klubben udskiftet hele beklædningen i både sider og gavle.


Først i 1981 stod vognen færdig. Den er ført tilbage til sit udseende efter ombygningen i 1930'erne. Det var ikke muligt at føre vognen tilbage til sit oprindelige udseende med åbne endeperroner eller reetablere det gamle kedelanlæg, som blev skrottet i 30'erne. Klubben har derimod fået en meget alsidig pakvogn med både personalefaciliteter og rullende værksted. For at gøre plads til de mange barnevogne mv. blev værkstedet imidlertid demonteret i 1997.



Byggested : Vulcan, Maribo, Danmark Bremsevægt : 11 tons
Byggeår : 1899 Længde : 9.745 mm
Hjuldiameter : 960 mm Bundflade : 15 m²
Lejetype : Glidelejer Belysning : Petroleum, Elektrisk
Vognvægt : 14 tons Opvarmning : Kakkelovn
Last : 10 tons Beklædning : Træ, rødbrun
Hastighed : 80 km/t Placering : Græsted
Bremse : Trykluft Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager