Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

DSB Za 99521 Historie

DSB_Za 99521_LK_400x 266

Denne godsvogn blev bygget til de svenske statsbaner i 1885. De første 11 år kørte den i Sverige og var da brunmalet. Efter ankomsten til Danmark i 1896 blev den malet hvid, fik ejermærker og tekst på siderne, og kørte nu med produkter fra Ny Carlsberg Bryggerierne. Vognen var da litreret Za 9821. I 1906 blev den omlitereret til Za 99521.


For at øllet under transporten kunne holde sig koldt, var vognen forsynet med iskasser, der blev fyldt gennem nogle lemme i taget. I den ene ende af vognen er der stiger i gavlen, så man let kunne bringe isen op til lemmene. Efterhånden blev der behov for stadig kraftigere vogne i de større tog, og Za 99521 blev i 1946 solgt af Carlsberg til Thisted - Fjerritslev Jernbane, hvor den blev omlitreret til TFJ I 100. På TFJ kørte vognen til banens lukning i 1969.


Da Nordsjællands Jernbaneklub købte vognen, stødte man på et uforudset problem. DSB kunne af tekniske grunde ikke transportere vognen til Sjælland på egne hjul. Et af klubbens medlemmer fik imidlertid den idé, at man kunne få fragtet vognen til Helsingør på jernbanefærge. Jernbanefærgen på overfarten mellem Glyngøre og Nykøbing Mors skulle hvert år til eftersyn på værft, og i den periode lånte man jernbanefærgen Dan fra Helsingør - Helsingborg overfarten. Jernbaneklubben fik ordnet det således, at færgen Dan på vejen tilbage til Helsingør lagde til i Aalborg, hvor vognen blev hejst om bord af en stor kran. Derved var transportproblemet løst billigt og nemt.


Vognen kørte de sidste år i drift for det lokale Tuborg-depot, og det lykkedes klubben at få Tuborg depotet i Helsingør til at finansiere både indkøb, transport og maling af vognen. Den blev atter malet hvid, men med teksten Tuborg hen over siden. Vognen var altid med i togene på Hornbækbanen i de første år.


På grund af råd i vognkassen var det imidlertid nødvendigt at tage vognen ud af drift i midten af 70'erne. Under restaureringen opdagede man, at Tuborg aldrig har haft en vogn med de mål, men det havde Carlsberg til gengæld. Da vognen endelig var færdig i 1980, fremstod den præcis, som da den for første gang transporterede Carlsberg-øl ud i 1896. Under sidste fase af restaureringsarbejdet (opmaling), havde klubben haft et meget nært samarbejde med Carlsberg. I 2009 modtog Nordsjællands Veterantog støtte fra Carlsbergs Mindelegat til istandsættelsen af Za 99521 efter mange års tjeneste i klubbens regi.


Vognen var en årrække udstillet på DSB's jernbanemuseum i Odense.



Byggested : Atlas, Stockholm, Sverige Bremsevægt : 0 tons
Byggeår : 1885 Længde : 6.770 mm
Hjuldiameter : - Bundflade : 11,2 m²
Lejetype : Glidelejer Belysning : Ingen
Vognvægt : 7,3 tons Opvarmning : Ingen
Last : 5,0 tons, Is: 300 kg
Beklædning : Træ, hvid
Hastighed : 60 km/t Placering : Græsted
Bremse : Stangbremse Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager