Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

DSB Pb 11073 Historie

DSB_Pb 11073_400x 266

DSB havde i slutningen af trediverne lejet en del godsvogne fra privatbanerne som supplement til den efterhånden forældede og nedslidte vognpark. De lejede vogne hørte godt nok ikke til det mest moderne materiel, men de løste et akut transportproblem. Da der under anden verdenskrig var stor mangel på olie og benzin til bilerne, kom jernbanen til at spille en stor og vigtig rolle i det danske samfund. Der blev nu endnu større mangel på godsvogne. DSB fik derfor leveret en hel del nye godsvogne. Alene i 1942 - 43 modtog man 705 Pb-vogne. Efter krigen leverede DSB de nu helt udslidte godsvogne tilbage til de privat-baner, hvorfra de havde lejet dem. Fabrikken Scandia i Randers fik travlt. Der skulle bygges både person- og godsvogne, som man i de sidste fem år havde været i frygtelig bekneb for.


I 1947 leverede Scandia så Pb 11073, en solidt bygget toakslet åben godsvogn med ca. 1,5 meter høje sidefjælle. Alle de nye vogne gjorde god fyldest på de nedslidte og forsømte jernbaner. I slutningen af 1960'erne begyndte lastbilerne at blive en trussel for DSB's godsdivision. De ringeste af godsvognene blev enten ophugget eller hensat til bedre tider.


Efter at Nordsjællands Jernbaneklub i 1984 havde påbegyndt restaurering af en åben godsvogn, OHJ Ph 466, og hurtigt kunne konstatere, at vognen var rustet op og derfor ikke lod sig reparere, manglede klubben en erstatning. Valget faldt på Pb 11073, som kunne købes af DSB for et symbolsk beløb. Vognen var ved købet i så god stand, at den kunne sættes i drift med det samme.


Klubbens primære formål med denne vogn var at have noget til at transportere juletræer i. Sidst i 70'erne begyndte dagbladet Politiken i december måned at arrangere udflugter efter juletræer. De første år brugte klubben den ene af de godsvogne, der om sommeren blev anvendt som kullager. Det var et stort arbejde hvert år at skulle rense vognen for kulstøv og snavs. Man forsøgte sig ét år med klubbens lukkede pakvogn OHJ E 243, men det var ingen succes. Det var alt for besværligt at bakse de mange store juletræer ind og ud af vognen. I nogle år lånte man en åben godsvogn af DSB, specielt til lejligheden, men da ingen af DSB's godsvogne er udstyret med gennemgående dampvarmeledning, gjorde det oprangeringen yderst vanskelig, da vognen altid skulle gå bagerst.


Pb 11073 er en stor gevinst for klubben, og den kunne i mange år ses i december, når man kørte til skovs efter juletræer. I dag anvendes vognen primært til kullager for damplokomotiverne.



Byggested : Scandia, Randers Bremsevægt : Tom: 9 tons, læs: 20 tons
Byggeår : 1947 Længde : 9.000 mm
Hjuldiameter : 980 mm Bundflade : 21,5 m²
Lejetype : Rullelejer Belysning : Ingen
Vognvægt : 10 tons Opvarmning : Ingen
Last : 12 tons Beklædning : Træ, brun
Hastighed : 80 km/t Placering : Rungsted
Bremse : Trykluft Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager