Søg

 

Nyheder

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekenden 9....

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

SJ S2 1307 Teknik

Traditionelt damplokomotiv


S2 1307 er et traditionelt tenderlokomotiv, dvs at lokomotivet selv medbringer vand- og kulforråd, ialt 10m3 vand og 3,6 tons kul. Maskinen er en 2-cylindret maskine med stempelglidere for regulering af damptilførelsen.


AangpannanKedlen


Kedlen er en vandret liggende røgrørskedel. Det vil sige at vandet bliver opvarmet af fyret via fyrkassen og via den varme røg der strømmer igennem røgrørene.Vandet opnår en maksimal temperatur er på ca. 190° C. Trykket er da oppe på maksimalt 12 kg/cm2.

Kedlen er desuden opbygget med overheder, der opvarmer dampen fra kedeltemperaturen  ca. 190° C. til ca. 325° C. Herved forøges energiindholdet i dampen, og dette forbedre lokomotivets virkningsgrad. Dampen der anvendes i cylindrene er altså overhedet og 'tør' damp i modsætning til maskiner uden overheder.

Kedelen indeholder ca. 3,5 m3 vand, der skal opvarmes før lokomotivet er klar til afgang. Det tager ca. 10 timer at opfyre kedelen, idet opfyringen skal foretages langsomt for at kedelen kan nå at udvide sig med temperaturen. Ellers kan kedelen tage skade med utætheder til følge.

 

1307_styring _150x 120Styringen


Lokomotivføren kan regulere damptilførslen til stemplerne med styringen. Styringen er typen Heusinger-styring som regulere dampen ganske nøjagtig.

Styringen har foruden reguleringen af dampen til cylindrene den funktion, at den bestemmer, hvorvidt maskinen skal køre forlæns eller baglæns.


Smøreapparat


Maskinen er forsynet med et centralt smøreapparat placeret i førerhusets venstre side. Smøreapparatet doserer cylinderolie til cylindre og glidere, hvor den spredes med oliespredere sammen med kraft-dampen. Kraftdampen er således iblandet olie og efterlader cylindere, glidere og vægge indfedtet i olie.

Al øvrig smøring af stænger og glidelejer sker via små smørehuller og oliekopper. Tjenestepersonalet sørger for før og under kørslen at forsyne disse steder med olie.


1307_bremsemanoBremse og luftpumpe


S2 1307 er forsynet med trykluftbremse, der bremser både lokomotiv, tender samt det påkoblet tog.

Trykluften produceres med en 2-trins dampdrevet luftpumpe, der sidder på kedlens venstre side.

Luftpumpen er i princippet en lille dampmaskine, der driver en luftpumpe. Øverste sidder dampdelen med en dampcylinder og dampreguleringen der styrer stempelslagene i forhold til lufttrykket i lokomotivets hovedluftbeholder. Nederste, under den synlige stempelstok, sidder de 2 lufttrin.

Øverste trin er lavtryksdelen og nederste sidder 2' trin som er højtryksdelen. Luftpumpen kan levere de 8 kg/cm2 som er hovedluftbeholdertrykket.

 

Lysmaskine


Turboelektrisk belysning fik S2 1307 allerede påbygget i 1954 og erstattede den oprindelige AGA gasbelysning. Turbogeneratoren blev placeret oppe på kedlen foran førerhuset. Nordsjællands Veterantog har siden flyttet turbogeneratoren fra kedelryggen til ned under kedelen, for derved at skjule den og give lokomotivet rene linier. Turbogeneratoren er af typen Stones og yder ca. 500 W ved 32 Volt.


1307_forerhusFørerhuset


Førerhuset er lukket, hvilket giver personalet behagelig komfort ved al slags kørsel. Førerpladsen er til venstre i maskinen i modsætning til DSB's normale højre side. Det skyldes, at Sverige kørte normalt venstrespor, ligesom biltrafikken også var venstresporet på den tid.





 

Herunder kan du se alle væsentlige data. Hvis du vil vide mere om damplokomotiver, så kan du også læse mere på Wikipedia.



Byggested : Motala Verkstad, Sverige
Byggeår : 1917
Byggenummer : 592
Maskinvægt : 66 tons
Akselfølge : 1C2t
Tjenestevægt : 80 tons
Styring : Heusinger
Tendervægt : -
Antal cylindre : 2
Bremsevægt : 60 tons
Cylinderdiameter : 540 mm
Kulforråd : 3,6 tons
Slaglængde : 620 mm
Vandforråd : 10 m³
Lejetype : Glidelejer
Hastighed : 90 km/t
Drivhjulsdiameter : 1750 mm
Bremse : Trykluft
Løbehjulsdiameter : 970 mm
Længde : 14.100 mm
Kedeltryk : 12 kg/cm²
El-anlæg : 24 Volt, dampturbine
Hedeflade : 103 m²
Belysning : Elektrisk 24V
Overhederflade : 32 m²
Placering : Rungsted Remise
Risteareal : 2,1 m²
Status : Midlertidig hensat
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager