Søg

 

Nyheder

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super ...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

Bruger Login
Bruger Login

Statens Järnväger, SJ S2 1307

SJ S2 1307

S2 maskinerne er en videreudvikling af den svenske S-type, og er således et tenderlokomotiv med S-maskinernes gode egenskaber.


S2-maskinerne er både hurtigere og har længere aktionsradius end S-maskinerne, hvilket gjorde dem til yderst anvendelige maskiner.


Maskinerne er igennem årene blevet brugt til både persontog og godstog.


S2 1307 afsluttede sin aktive SJ-periode som sovevognstog imellem Kristiansstad og Karlshamn.


Nordsjællands Jernbaneklub overtog lokomotivet i 1989, og blev efter en reparation indsat som klubbens trækkraft for store tog.

SJ S2 1307 teknisk


S2 1307 er et traditionelt tenderlokomotiv, dvs at lokomotivet selv medbringer vand- og kulforråd, ialt 10m3 vand og 3,6 tons kul. Maskinen er en 2-cylindret maskine med stempelglidere for regulering af damptilførelsen. Kedlen er opbygget med overheder, der opvarmer dampen fra kedeltemperaturen på ca. 190° C. til ca. 325° C.


Lokomotivet er forsynet med trykluftbremse, der bremser både lokomotiv samt det påkoblet tog.


Maskinen fremstår idag autentisk meget nær den oprindelige udførelse. Kendere vil vide, at lokomotivet blev født med gasbelysning og vacuumbremser.


Læs mere om SJ S2 1307

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager