Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

OKMJ Nr. 14 Teknik

Traditionelt damplokomotiv


OKMJ Nr. 14 er et traditionelt tenderlokomotiv, dvs at lokomotivet selv medbringer vand- og kulforråd, ialt 4m3 vand og 1 tons kul. Maskinen er en 2-cylindret maskine med stempelglidere for regulering af damptilførelsen.


OKMJ14_KedelKedlen


Kedlen er en vandret liggende røgrørskedel. Det vil sige at vandet bliver opvarmet af fyret via fyrkassen og via den varme røg der strømmer igennem røgrørene.Vandet opnår en maksimal temperatur er på ca. 190° C. Trykket er da oppe på maksimalt 12 kg/cm2.


Kedlen er desuden opbygget med overheder, der opvarmer dampen fra kedeltemperaturen  ca. 190° C. til ca. 325° C. Herved forøges energiindholdet i dampen, og dette forbedre lokomotivets virkningsgrad. Dampen der anvendes i cylindrene er altså overhedet og 'tør' damp i modsætning til maskiner uden overheder.

 

 

 

 

OKMJ14_StyringStyringen


Lokomotivføren kan regulere damptilførslen til stemplerne med styringen. Styringen er typen Heusinger-styring som regulere dampen ganske nøjagtig.


Styringen har foruden reguleringen af dampen til cylindrene den funktion, at den bestemmer, hvorvidt maskinen skal køre forlæns eller baglæns.


Bremse og luftpumpe


OKMJ Nr. 14 er forsynet med trykluftbremse, der bremser både lokomotiv, tender samt det påkoblet tog. Trykluftudstyret med pumpe og bremse blev påbygget omkring 1945. Tidligere var OKMJ Nr. 14 udstyret med vacuumbremse.


Trykluften produceres med en 2-trins dampdrevet luftpumpe, der sidder på kedlens venstre side.


Luftpumpen er i princippet en lille dampmaskine, der driver en luftpumpe. Øverste sidder dampdelen med en dampcylinder og dampreguleringen der styrer stempelslagene i forhold til lufttrykket i lokomotivets hovedluftbeholder. Nederste, under den synlige stempelstok, sidder de 2 lufttrin.


Øverste trin er lavtryksdelen og nederste sidder 2' trin som er højtryksdelen. Luftpumpen kan levere de 8 kg/cm2 som er hovedluftbeholdertrykket.


OKMJ14_SmoringSmøreapparat


Maskinen er forsynet med et centralt smøreapparat placeret i førerhusets venstre side. Smøreapparatet doserer cylinderolie til cylindre og glidere, hvor den spredes med oliespredere sammen med kraft-dampen. Kraftdampen er således iblandet olie og efterlader cylindere, glidere og vægge indfedtet i olie.

Al øvrig smøring af stænger og glidelejer sker via små smørehuller og oliekopper. Tjenestepersonalet sørger for før og under kørslen at forsyne disse steder med olie.

 

 

 

 

Lysmaskine


OKMJ Nr. 14 har Turboelektrisk belysning. Turbogeneratoren er placeret under kedlen. Turbogeneratoren er af typen Stones og yder ca. 500 W ved 32 Volt.

 

Førerhuset


OKMJ Nr. 14 har lukket førerhus, dog uden vinduer i sidedørene. Det giver personalet behagelig komfort ved al slags kørsel. Selv uden vinduer i dørene, kan temperaturen på en varm sommerdag nemt snige sig op på 50° Celcius.


Herunder kan du se alle væsentlige data. Hvis du vil vide mere om damplokomotiver, så kan du også læse mere på Wikipedia.



Byggested : Henschel, Kassel Tyskland Byggeår : 1910
Byggenummer : 10022 Tomvægt : 30,6 tons
Akselfølge : 1C1t Tjenestevægt : 38 tons
Styring : Heusinger Tendervægt : -
Antal cylindre : 2 Bremsevægt : 25 tons
Cylinderdiameter : 350 mm Kulforråd : 1 tons
Slaglængde : 550 mm Vandforråd : 4 m³
Lejetype : Glidelejer Hastighed : 80 km/t
Drivhjulsdiameter : 1300 mm Bremse : Trykluft
Løbehjulsdiameter : 800 mm Længde : 9.620 mm
Kedeltryk : 12 kg/cm² El-anlæg : 24 Volt, dampturbine
Hedeflade : 41,6 m² Belysning : Elektrisk
Overhederflade : 11,4 m² Placering : Rungsted Remise
Risteareal : 1,0 m² Status : Hensat
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager