Søg

 

Nyheder

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

28. februar 2016

Arrangementer 2016 er klar

Arrangementer 2016 er klar Nordsjællands Ve...

Bruger Login
Bruger Login

OKMJ Nr. 14 Historie

OKMJ_14_PL_250x 167Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane


OKMJ Nr. 14 er bygget af lokomotivværkstedet Henschel und Sohn, Kassel, Tyskland i 1910. OKMJ Nr. 14 hed oprindelig OKDJ Nr. 4, idet banen ikke gik længere end til Dalby. I 1914 blev banen forlænget til Martofte, og maskinen fik sin nuværende litrering.


Nr. 14 hører til blandt landets smukkeste og mest velkørende privatbanelokomotiver. Der er bygget i alt syv maskiner af denne type til de fynske privatbaner, og heraf de seks til Odense - Middelfart - Bogense Banen (OMB), også kaldet Nordvestfynske Jernbane.


En nogenlunde tilsvarende type med mindre drivhjulsdiameter blev leveret til Thisted - Fjerritslev Jernbane nogle år senere. De fynske privatbaner havde driftsfællesskab, således at både lokomotiver og vogne kunne køre på andre baner end deres egen. Nr. 14 har således kørt på både OMB og de Sydfynske Jernbaner (SFJ).


En søstermaskine til Nr. 14 blev i 1951 overført fra OMB til OKMJ, hvor den fik litreringen Nr. 15.


OKMJ_14_250x 167Smukke linier


Der er virkeligt gjort noget ud af maskinernes design, så førerhuset og kul- og vandkasser har fået smukke linier, der har givet lokomotiverne et meget harmonisk ydre. Da lokomotivet har både for- og bagløbere, har det en meget fin og rolig gang, selv på dårligt spor.


Den kan desuden opnå endda betydelige hastigheder, hvilket især skyldes de store drivhjul og den høje "gearing". På den Fynske hovedbane har Nr. 14 været oppe på ikke mindre end 90 Km/t. Til gengæld har den svært ved at stå fast ved igangsætning.

 

 

 

 

Person- og roetogslokomotiv


OKMJ's lokomotiver blev anvendt til blandet kørsel, det vil sige at der både fragtes passagerer og gods i samme tog. Typisk var det transport af roer.

 

OKMJ_14_3_250x 167Maskinen kom til Nordsjælland Jernbaneklub


Da OKMJ blev nedlagt i 1966, blev Nr. 14 solgt til to privatpersoner, der i 1972 videresolgte maskinen til Nordsjællands Jernbaneklub, mod at klubben satte den i stand. Denne istandsætning blev nok mere omfattende, end man i første omgang havde ventet.


Klubbens tilsynsførende, en pensioneret maskiningeniør fra DSB's maskinafdeling, udtrykte endog stor skepsis med hensyn til kedlen. At det tog syv år at istandsætte Nr. 14 skyldtes blandt andet, at den de sidste år på OKMJ stort set ikke havde været vedligeholdt, hvilket især var gået ret hårdt ud over kedlen. Desuden var gangtøjet meget slidt.


Da klubbens medlemmer målte maskinen op, fandt de ud af, at to af tappene i hjulene var boret skævt i fra fabrikkens side. Det er årsagen til, at Nr. 14 altid har sagt "klang, klang, klang", når den kørte. Tappene blev rettet op, og maskinen kørte herefter lydløst.

 

OKMJ_14_4_250x 167Første kørsel


I sommeren 1980 blev maskinen genindviet på Hornbækbanen af Nordsjællands Jernbaneklub under stor festivitas. Forspandskørsler med ØSJS Nr. 7 blev en stor attraktion (se billedet her på siden). Desværre holdt den omfattende kedelreparation ikke længe. Allerede i 1982 måtte kedlen tages af for at gennemgå en større reparation. Denne holdt så, trods stor løbende vedligeholdelse, kun til efteråret 1987, hvor det blev nødvendigt at tage maskinen ud af drift.


Kedelarbejderne var imidlertid langt større, end man havde regnet med. Maskinen kom atter i drift i 1993 og fremførte vores mindre veterantog indtil 2005.

 

 

 

OKMJ Nr. 14 hensættes


Efter sæsonen 2005 måtte Nordsjællands Veterantog hensætte OKMJ Nr. 14, da slitagen af undervognen var blevet for stor, og kedelen trængte til en meget kærlig hånd. Der venter et større restaureringsarbejde, førend Nr. 14 igen kan ses på de sjællandske baner.


Læs mere om OKMJ Nr. 14's teknik

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
DAMPLOKOMOTIVER MOTORMATERIEL PERSONVOGNE GODS/PAKVOGNE MUSEUMSLAGER