Søg

 

Nyheder

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vores Ar...

8. oktober 2016

Årets juletog

Årets juletog er nu annonceret. Veteranto...

23. juli 2016

Veterantog på Frederiksværkbanen

Veterantog på Frederiksværkbanen Veterantog...

13. marts 2016

Bemærk. Bakketogene og Husene rundt har ændrede køredage

Bemærk venligst. På grund af at Banedanmark...

28. februar 2016

Arrangementer 2016 er klar

Arrangementer 2016 er klar Nordsjællands Ve...

Bruger Login
Bruger Login

Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane, OKMJ Nr. 14

OKMJ Nr. 14

OKMJ Nr. 14 blev leveret til den oprindelige Odense- Kerteminde-Dalby Jernbane i 1910, hvor den blev litreret OKDJ Nr. 4. Da banen blev forlænget til Martofte i 1914 fik maskinen sin nuværende litrering.


OKMJ Nr. 14 hører til blandt landets smukkeste og mest velkørende privatbanelokomotiver. Der er blev bygget ialt 7 maskiner af denne type, desværre er det kun OKMJ Nr. 14, der er blevet bevaret.


Nordsjællands Jernbaneklub overtog lokomotivet i 1972, og efter en meget omfattende istandsættelse indsattes det som trækkraft for klubben.


OKMJ Nr. 14 er idag hensat efter mange års tjeneste for klubben. Den har været en trofast slider for de mindre tog, og kørte hvert år de populære sommertog på Hornbækbanen.

OKMJ Nr. 14 teknisk


OKMJ Nr. 14 er et traditionelt tenderlokomotiv, dvs at lokomotivet selv medbringer vand- og kulforråd, ialt 4m3 vand og 1 tons kul. Maskinen er en 2-cylindret maskine med stempelglidere for regulering af damptilførelsen. Kedlen er opbygget med overheder, der opvarmer dampen fra kedeltemperaturen på ca. 190° C. til ca. 325° C.


Lokomotivet er forsynet med trykluftbremse, der bremser både lokomotiv samt det påkoblet tog.


Maskinen fremstår idag autentisk meget nær den oprindelige udførelse.


Læs mere om OKMJ Nr. 14

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager