Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

ØG Nr. 1 Teknik

Utraditionelt damplokomotiv

OEG1_EO_Kedel _150x 100ØG Nr. 1 er et efter danske forhold et utraditionelt lokomotiv. Maskinen er et sadeltank-lokomotiv med vandtanken påbygget på ryggen af kedlen, eller som en sadel. Ud over saddeltanken har det nogle helt specielle puffere og meget primitive koblinger.

Lokomotivet er en tenderlokomotiv, dvs. at lokomotivet selv medbringer vand- og kulforråd, ialt 500 l vand og 500 kg kul. Maskinen er en 2-cylindret maskine med Stephenson styring for regulering af damptilførelsen.

 

Kedlen

OEG1_EO_Injektor _150x 100Kedlen er en vandret liggende røgrørskedel. Det vil sige at vandet bliver opvarmet af fyret via fyrkassen og via den varme røg der strømmer igennem røgrørene.Vandet opnår en maksimal temperatur er på ca. 183° C. Trykket er da oppe på maksimalt 10 kg/cm2.

Kedlen er ikke forsynet med overhedere, hvilket betyder, at maskinen er en såkaldt våddampmaskine. Dampen der anvendes har en temperatur/fugtighed svarende til 100% RH. Det vil sige, at straks dampen anvendes kondenserer den, heraf betegnelsen 'dampen er våd' eller våddampmaskine.

Injektorer

Når et damplokomotiv arbejder bruger det damp. Dampen tages fra kedelen og det betyder, at vandet forbruges fra kedelen. Lokomotivpersonalet er derfor nødt til at forsyne kedelen med nyt vand efterhånden som det forbruges. Hertil anvendes injektoren, der via damp kan skyde frisk vand ind i kedelen.

Styringen

OEG1_Styring _150x 100Lokomotivføren kan regulere damptilførslen til stemplerne med styringen. Styringen er typen Stephenson-styring som regulere dampen ganske nøjagtig. Styringstypen er en simpel styring udviklet omkring 1840'erne Stephenson maskinfabrik. Styringen har foruden reguleringen af dampen til cylindrene den funktion, at den bestemmer, hvorvidt maskinen skal køre forlæns eller baglæns.

Du kan læse mere om Stephenson's styring på Wikipedia.

 

Smøreapparat

OEG1_EO_Smoreapparat _150x 100Maskinen er forsynet med et centralt smøreapparat placeret i førerhusets højre side. Smøreapparatet doserer cylinderolie til cylindre og glidere, hvor den spredes med oliespredere sammen med kraft-dampen. Kraftdampen er således iblandet olie og efterlader cylindere, glidere og vægge indfedtet i olie.

Al øvrig smøring af stænger og glidelejer sker via små smørehuller og oliekopper. Tjenestepersonalet sørger for før og under kørslen at forsyne disse steder med olie.

Bremse og luftpumpe

OEG1_JL_pumpe _150x 150Nordsjællands Veterantog har forsynet ØG Nr. 1 med trykluftbremse. Tidligere var ØG Nr. 1 udstyret med dampbremse. Men for at kunne anvendes som rangermaskine, er vi nødt til også at kunne bremse de påspændte vogne med trykluft.

Trykluften produceres med en dampdrevet luftpumpe, der er placeret under førerhusgulvet i lokomotivets venstre hjørne.

Luftpumpen er i princippet en lille dampmaskine, der driver en luftpumpe. Øverste sidder dampdelen med en dampcylinder og dampreguleringen der styrer stempelslagene i forhold til lufttrykket i lokomotivets hovedluftbeholder. Luftpumpen kan levere de 8 kg/cm2 som er hovedluftbeholdertrykket.

 

Førerhuset

ØG Nr. 1 har lukket førerhus uden vinduer. Størrelsen af ØG Nr. 1 og især højden i førerhuset er ikke velegnet til nutidens høje mennesker. Derfor er det kun de laveste af vort personale der gør tjeneste på ØG Nr. 1.

 

Du kan læse mere om ØG Nr. 1 her:

Herunder kan du se alle væsentlige data. Hvis du vil vide mere om damplokomotiver, så kan du også læse mere på Wikipedia.


Byggested : Hudswell Clarke, England Byggeår : 1899
Byggenummer : 498 Tomvægt : Anslået 19 tons
Akselfølge : Bt Tjenestevægt : Anslået 20 tons
Styring : Stephenson Tendervægt : -
Antal cylindre : 2 Bremsevægt : -
Cylinderdiameter : 330 mm
Kulforråd : 0,5 tons
Slaglængde : 440 mm Vandforråd : 0,5 m³
Lejetype : Glidelejer Hastighed : 30 km/t
Drivhjulsdiameter : 920 mm Bremse : Trykluft
Løbehjulsdiameter : - Længde : 6.530 mm
Kedeltryk : 10 kg/cm² El-anlæg : -
Hedeflade : - Belysning : Petroleum
Overhederflade : - Placering : Græsted Remise
Risteareal : - Status : I drift
Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager