Søg

 

Nyheder

29. oktober 2017

Juletogsbilletter er klar til salg

Juletog 2017 Juletoget kører på følgende dato...

26. september 2017

Galleriet er opdateret med en historisk film af Kim Sporring

Historisk Jernbanefilm af Kim Sporring, 2017...

2. september 2017

Husk Veterantog for børn 2017

Husk Veterantog for børn 2017. Weekend...

19. maj 2017

John Bodholdt Nielsen har igen en super video

John Bodholdt Nielsen har igen skudt en super...

5. april 2017

Året arrangementer er klar

Forårets arrangementer er klar. Se vore...

Bruger Login
Bruger Login

ØG Nr. 1 Historie

OEG_nr 3_nr 1_evp _250x 168

Østre Gasværks kultogsmaskiner


Østre Gasværk åbnede i 1878, da Københavns første gasværk, Vestre Gasværk, ikke længere kunne klare efterspørgslen. Østre Gasværk var ejet af Kjøbenhavns Belysningsvæsen.

I årene 1894 til 1900 blev gasværket udvidet flere gange, og i den forbindelse anlagde man en, efter datidens forhold, imponerende kulrampe. Gasværket anlagde desuden et havnespor fra Københavns Frihavn, under den senere S-bane og frem til kulrampen til gasværket.


Til at skubbe tipvognene op ad rampen købtes i 1899 to små lokomotiver, ØG Nr. 1 og ØG Nr. 2 og i 1902 endnu et, ØG Nr. 3. Således kunne losningen af kul foretages fra skibene i havnen direkte på tipvogne som skubbede dem af egen bane til gasværket.


OEG_1_EVP_150x 170_2

Lokomotivet Østre Gasværk ØG Nr. 1


ØG Nr. 1 er bygget af det Engelske lokomotivværksted, Hudswell Clarke i 1899 og er klubbens næstældste lokomotiv.


Da Østre Gasværk i København blev nedlagt i 1969, var der i Nordsjællands Jernbaneklub stor interesse for at erhverve sig et af gasværkets kendte og meget særprægede lokomotiver af en type, hvoraf der kun har været meget få her i landet.


Maskinen er et såkaldt saddeltank-lokomotiv. Det vil sige, at det har vandtanken anbragt som en sadel hen over kedlen. Da dette ligner et skjold, har de få lokomotiver af denne type også hurtigt fået øgenavnet Skildpadden.


Det lille lokomotiv er meget typisk engelsk i sin stil. Ud over saddeltanken har det nogle helt specielle puffere og meget primitive koblinger.


OEG_2_EVP_250x 166

ØG Nr. 1 hos Nordsjællands Veterantog


Da Nordsjællands Veterantog overtog lokomotivet, voldte det klubben stort besvær at finde ud af, hvilken farve lokomotivet oprindelig havde haft. Kun ved at se på et andet af lokomotiverne, der stod på en legeplads i tingbjerg og var i meget dårlig stand, blev man klar over, at ØG Nr. 1 oprindelig havde været almuebrun med stafferinger i sort, gul og rød farve.


Et meget fint maler- og stafferingsarbejde har nu fået ØG Nr. 1 til at fremtræde præcis, som da den forlod den engelske lokomotivfabrik.

 

 

 

 

OEG1_EVP_3_250x 168

ØG1 finder nye udfordringer hos Nordsjællands Veterantog; børnenes ven


Lokomotivet er dog for lille til at kunne anvendes til klubbens veterantog, men det er en meget fin udstillingsgenstand. Således har det fra 1987 til 1994 været udstillet i foyer'en på teateret i "Gasbeholderen", der er en del af det gamle Østre Gasværk, hvorefter den blev hensat i remisen i Helsingør.


I 1997 blev"Skildpaddeklubben" stiftet med ØG Nr. 1 som børnenes lokomotiv. Forbilledet er den engelske serie "Thomas  the Tank Engine", hvor lokomotiver og tog bliver levendegjort. Vores mål er gennem leg, at gøre børn interesseret i historie og teknik. Således er Skildpaddeklubben for børn, og  hvert år afholdes der "Veterantog for børn" i Græsted, hvor alle lokomotiverne får ansigter på.


ØG Nr. 1 var forudsætningen for at vi kunne få tilladelse fra Organisationen bag 'Thomas the Tank Engine" til disse børnefester, da ØG Nr. 1 ligner et af lokomotiverne fra TV-serien. Efter at have stået stille i mange år blev ØG Nr.1 sat i stand i 1996 - 1997.


I 2002 blev ØG Nr. 1 taget ud af drift for at få bygget dampbremsen om til trykluft. Vi forventer at ØG Nr. 1 snart er i drift igen til alle børns glæde.


Billederne på denne side er venligst udlånt at Erik V. Pedersen som har skrevet mere om gasværkerne, privatbaner mm. Læs derfor mere på evp.dk.


Læs mere om ØG Nr. 1's teknik

Damplokomotiver _ico _100x 67 Motorvogne _ico _100x 67 Personvogne _ico _100x 67 Pak _godsvogn _100x 67 Gungner _100x 67
Damplokomotiver Motormateriel Personvogne Gods/Pakvogne Museumslager